Naopak v jiných obcích v regionu je odmetení sněhu či odstranění ledu z komunikací pro kolaře běžné.

Jedním z celoročních cyklistů je i dvaapadesátiletý Jan Pospíšil z olomoucké části Chomoutov.

Než by jel do práce autobusem nebo autem, raději se přiobleče, nasadí si reflexní prvky a šlápne do pedálů.

Na cestě z domu do Olomouce, na které cyklostezka stále chybí, jede po běžné silnici.

„Už jsem skončil párkrát v příkopu, protože mě nebezpečně předjížděla auta. Pak ale přijedete do města a tam totálně namrzlé cyklostezky. Raději proto pojedu i dál po silnici," řekl Olomoučan, který dojíždí za prací z Chomoutova do Chválkovic.

Kolaři jedoucí po vozovce přidělávají starosti mnohým řidičům, v zimě obzvlášť. Vadí jim a překážejí zároveň.

„U krajnice zůstává zmrzlá vrstva sněhu, pruh je tak užší než normálně. Když se k tomu přidá ještě cyklista, musíte zpomalit na minimum a počkat, až ho budete moct předjet. V zimě nemají lidi na kole co dělat," poznamenal olomoucký řidič Marek Otruba.

Sankce? Domluva až dva tisíce korun

Cyklistům ovšem žádné nařízení neříká, aby v zimě odložili kolo do sklepa či garáže.

„Roční období pro provoz cyklistů na pozemních komunikacích není rozhodující a zákon tuto skutečnost neupravuje," sdělil policejní mluvčí Josef Bednařík.

Dvanáct měsíců v roce pro cyklisty ale platí řada zákonných povinností. Jednou z nich je právě nutnost využít cyklostezku, pokud se nachází v jejich blízkosti.

„Sankce za nepoužití cyklostezky cyklistou je v rozpětí od domluvy až po dvoutisícovou pokutu," upozornil policejní mluvčí.

Dvaapadesátiletý Olomoučan ovšem po neupravené cyklostezce odmítá jezdit.

„Mám vědomě riskovat, že spadnu na ledu? To po mně přece nikdo chtít nemůže," reagoval Jan Pospíšil, muž, jehož identitu redakce úmyslně změnila kvůli jeho obavě z nepříjemností spojených s vědomým porušováním předpisů.

Město předpokládá, že se v zimě nejezdí

Zatímco se v zimě odstraňuje sníh z chodníků a silnic, cyklostezky se v Olomouci od sněhu a ledu vůbec neuklízejí.

„Zajištění sjízdnosti a schůdnosti komunikací se děje podle stanovených priorit," sdělil mluvčí olomouckého magistrátu Michal Folta.

Cyklostezky, jejichž vybudování stojí městskou kasu miliony korun, nejsou na seznamu míst, kterých se zásahy technických služeb týkají.

„Cyklostezky nejsou do zimní údržby zařazeny především z důvodu ekonomického. Dále se předpokládá, že nebudou v zimním období využívané, a je třeba zohlednit také náročnost zajišťování sjízdnosti komunikací pro kola," uvedl provozní náměstek Technických služeb města Olomouce (TSMO) Jiří Fryc.

Do běžné údržby TSMO patří více jak třináct kilometrů cyklostezek.

„Staráme se o opravy a vysypávání košů, opravy laviček a dopravního značení, drobné opravy povrchů cyklostezek. Tyto zásahy přijdou na zhruba dvě stě tisíc korun ročně. Čištění cyklostezek a přilehlých parkovišť v rámci čištění komunikací se pohybuje v řádech sta tisíců," vypočítal provozní náměstek.

Menší obce své úseky čistí

Zatímco v Olomouci cyklo-stezky považuje radnice spíše za sezonní věc, v řadě menších obcí je jejich zimní údržba samozřejmá.

Například v Bohuňovicích je běžné, že zasněženou stezku projede multikára s pluhem.

„Samozřejmě se nejprve odklízí komunikace a chodníky v obci. Nicméně poté se dostane i na cyklostezky. Staráme se o naše části ve směru na Hlušovice, Štarnov i Bělkovice-Lašťany. O údržbu se dělíme s okolními obcemi," sdělil starosta Bohuňovic Jiří Slepica.

Uničov: Záležitost životně nezbytná

Odmetat cyklostezky není nic neobvyklého ani v Uničově. Smíšené komunikace pro cyklisty s chodníky pro chodce rozšířené ve městě se uklízejí přednostně. Cyklostezky vedoucí do místních částí hned poté.

„Pro obyvatele z těchto částí to není otázka rekreace, ale záležitost doslova životně nezbytná. Potřebují se dostat k lékaři, do škol či na úřady," podotkl mluvčí Městského úřadu Uničov Marek Juráň.