Co je na cyklostezkách tak drahého? Podle starostky Uničova Jarmily Kaprálové (KDUČSL) další technické řešení. „Podél stezky musíme zabezpečit příkop kolem vodní plochy a také vybudovat propustek,“ vysvětlila, proč je necelý kilometr přijde na více než pět milionů korun. Ještě horší je to v Novém Malíně na Šumpersku. „Tady to máme, co metr, to problém,“ říká starosta Josef Minář (KDU-ČSL). Stezku jinudy vést nemohou a musí kvůli ní překládat kanalizaci, plynové přípojky, autobusovou zastávku i parkoviště.

Trasa v délce 680 metrů bude obec stát 11,2 milionu korun. „Pokud nedostaneme další dotace od státu a z Evropy, tak postavíme jenom část,“ uvedl Minář. To tvrdí i Kaprálová. Uničov chce dát do cyklostezky maximálně půl milionu. Kromě kraje spoléhají na Státní fond dopravní infrastruktury. Zatímco mnoho lidí možná nevěřícně kroutí hlavou, Jaroslav Mikšaník ze spolku Olomoučtí kolaři je spokojen. „Rozvoj cyklostezek je určitě tím druhem aktivit, který by se měl rozvíjet. Cyklistika je ekologicky šetrná doprava, která navíc zvyšuje kondici,“ uvedl Mikšaník. Dobrá cyklostezka se pozná podle značení a povrchu. „Nejlepší je hladký asfalt, zámková dlažba drncá a zpomaluje. Často se stává, že lidé raději jedou vedle po silnici než po cyklostezce s dlažbou,“ říká Mikšaník.

Hladký povrch navíc mohou využít také in-line bruslaři. „Právě kvůli nim vznikne nová stezka, která povede Hájkem od Oseka po Týn nad Bečvou,“ uvedla například Magdaléna Gladišová, mluvčí radnice v Lipníku nad Bečvou. Stezka u Lipníka v délce 670 metrů bude jakousi objížďkou současné cyklostezky, která prochází chráněným územím Škrabalka, a proto je pouze štěrková. „Čekali jsme, jestli dostaneme dotaci z kraje. Teď se můžeme pustit do stavby,“ dodala Gladišová. Olomoucké hejtmanství dá Lipníku na novou stezku 825 tisíc korun, což je asi polovina nákladů. Stejné je to v případě Prostějova, který může počítat se třemi sty tisíci korunami.

Cyklistická stezka v biokoridoru Hloučela bude dlouhá 370 metrů a její povrch vytvoří různé frakce písku a drti. „Vše bude zpevněno bez asfaltu, protože v tomto prostoru to není možné,“ vysvětlil Antonín Zajíček z odboru rozvoje a investic. Díky krajské dotaci začnou stavět do dvou měsíců. Olomoucký krajský úřad začal s podporou cyklostezek jako první region v České republice před čtyřmi roky. Dosud do nich podle náměstka hejtmana Pavla Horáka (KDUČSL) vložil 34,5 milionu korun. Díky tomu vzniklo pětatřicet kilometrů cyklistických cest. Letos žádalo o podporu dvanáct obcí, ale Domaželice byly z programu vyřazeny, protože neodpovídaly zadání. Peníze chtěla obec opakovaně použít na stavbu silnice i s motorovým provozem.