V sobotu odpoledne (14. října) si to během půl hodiny namířilo přes železniční trať u mostku přes Trusovický potok pět cyklistů. Dva ve směru od Černovíra, tři přijeli z opačné strany po cyklostezce Hvězdná. I když se jedná o přehledný úsek, vlaky jím uhánějí rychlostí 160 kilometrů za hodinu. Od tragédie mohou cyklisty a chodce dělit vteřiny.

Právě v místech železničních mostů, přes Trusovický potok a Grygavu, se již několik let uvažuje o stavebních úpravách pro pohyb cyklistů a pěších. Tyto dva podchody se smíšeným provozem by propojily frekventovanou Hvězdnou s novou cyklostezkou Olomouc-Štěpánov. Obě stavby již mají stavební povolení.

Napojení na novou stezku do Štěpánova

Zatímco výstavba cyklostezky mezi Černovírem a Štěpánovem se již postupně rozbíhá, v případě podjezdů pro cyklisty podal mikroregion žádost o dotaci na Státní fond dopravní infrastruktury. Rozhodnutí by však mělo padnout ještě v říjnu. Investorem je Mikroregion Šternbersko.

Oprava olomouckého průtahu 21. října 2023. Křižovatka Foerstrova x Svornosti
Zavírá další křižovatka na průtahu, rozjedou se tramvaje. Jak teď vypadá oprava

„Jestliže uspějeme, Mikroregion Šternbersko je připravený to udělat s tím, že podle Povodí Moravy, podmínek vodních toků, se taková stavba se může dělat v září až říjnu. Takže příští rok,“ vysvětlil Jiří Petřek, koordinátor projektů v cyklodopravě Mikroregionu Šternberko.

Frekventovanou cyklostezku mezi Olomoucí a Šternberkem zavřela v Černovíře oprava přemostění přes trať - příjezd od Černovíra, 26. 9. 2023
Cyklostezku z Černovíra na Šternberk přetnula oprava. Kolaře zastaví plot

To by však vůbec nevadilo, protože zhruba v té době bude finišovat nákladná stavba cyklostezky Černovír – Štěpánov, na kterou mají vyprojektované podchody navazovat. „Když vše dobře půjde, skončí obě akce ve stejnou dobu,“ dodal.

Podchody díky úpravě mostů 

Zatímco cyklostezka Černovír – Štěpánov přijde na desítky milionů korun, rozpočtové náklady úprav prostor pod železničními mosty přes Grygavu a přes Trusovický potok jsou kolem 6 milionů korun.

Tyto stavební úpravy umožní, aby podél vodního toku vedla 2,5metrová stezka pro chodce a cyklisty. V případě Trusovického potoka s výškou 2,3 metru, na Grygavě bude o něco nižší. Cyklisté projdou místem pěšky.

„Je předpoklad, že když bude velká voda, což bývá pět až deset dnů v roce, chodník bude zaplavený,“ upozornil Jiří Petřek.

Zvlněná a rozbitá třída Svobody v Olomouci. Říjen 2023
Vlnobití na zacpané třídě Svobody. Jaká je šance na pořádnou opravu?

Oplocení poblíž Hromova dubu

Protože cyklisté i pěší na cestě mezi Chomoutovem a Hlušovicemi hojně přecházejí železniční trať v místě nedaleko Hromova dubu, je zde zapotřebí opatření, které jim ve zbytečném riskování zabrání.

„Evidujeme zde nepovolené přecházení dvoukolejné železniční trati chodci, ale i cyklisty. V té souvislosti Správa železnic iniciovala výstavbu oplocení, které má nebezpečnému přecházení kolejí zabránit. Vybudováno bude v rámci už zmíněné stavby cyklostezky Olomouc–Štepánov,“ doplnil mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.