Komise městské části (KMČ) z Radíkova se obrátila na olomoucký magistrát a Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) s návrhem několka variant, jak by šlo s bicykly v autobusech cestovat. Bezúspěšně. Cyklobusy v Olomouci už v minulosti jezdily. V roce 2009 byly dopravním podnikem zrušeny. Provoz byl vyhodnocen jako neefektivní.
V Radíkově začali diskutovat o možnosti obnovení provozu cyklobusu nebo instalaci vybavení, které by umožnilo transport jízdních kol, v souvislosti s tím, že řada místních by toho využila na cestě do práce. Přesněji z práce domů v odpoledních hodinách.
„Nápad vznikl u našich občanů. Jeli by do práce do Olomouce na kole a odpoledne by se na něm dopravili například až do Samotišek, odkud by díky možnosti přepravy kola autobusem MHD nemuseli nebezpečnou serpentinou na Svatý Kopeček nebo kolo tlačit proti kostelu,“ vysvětloval motivaci předseda KMČ Jan Bednář.
Nahrává se anketa ...
Myšlenku propaguje například Jan Ambrož, člen KMČ. „Spousta lidí odsud nedojíždí do práce na kole, protože zpáteční cesta je složitá,“ poukázal.
Cyklisté jedoucí do lesnatých čtvrtí na severovýchodě Olomouce musejí šlapat do kopce po frekventované silnici mezi Samotiškami a Svatým Kopečkem anebo zvolit cyklostezky Droždínem anebo podél aleje. Ty jsou hodně do kopce.
„Pro občany, kteří chtějí jezdit do práce na kole, by stačily dva odpolední spoje v pracovních dnech,“ uvedl Jan Ambrož.
V solarisech to jde. V Gdaňsku
Magistrátu a DPMO navrhl několik variant řešení. Zjednodušeně: držák vepředu autobusu nebo v zadní části či přepravu jízdního kola uvnitř vozu.
„Bylo nám bohužel sděleno, a to i Solarisem, tedy výrobcem, že to nejde. Přitom by to jistě přivítali i cykloturisté o víkendech,“ poukázal s tím, že před týdnem se na vlastní oči přesvědčil o opaku v sousedním Polsku. „Solarisy tam vozí kola uvnitř vozu. Úprava s popruhy by stála možná tisícovku,“ doplnil.
V současné době je přeprava kol ve vozech MHD zakázaná. Vymezená místa jsou uprostřed pro kočár nebo vozíček.
„Nemáme vhodný autobus, kterým by bylo možné kola přepravovat. V běžných autobusech to není možné z bezpečnostních důvodů. Muselo by dojít k zásadním úpravám,“ poukázala mluvčí DPMO Anna Sýkorová.
„V případě přepravy kol uvnitř vozu by vznikal problém, protože by se nevešel kočárek, kolo by muselo být přepravováno na stejné pozici. Zvláště na této lince jezdí hodně cestujících s kočárky,“ uvedla.
Umístění držáku na jízdní kola v přední části, jak je to například v Kanadě, současná legislativa nedovoluje. V zorném poli řidiče nemůžou být žádné předměty, které by omezovaly výhled řidiče všemi směry.
Město o kolech v MHD neuvažuje
Ani instalace závěsného zařízení v zadní části stávajícího autobusu podle mluvčí DPMO možná není. Do vozidel Solaris nelze dodatečně montovat vybavení, nejde provést následná homologace.
Případný požadavek přívěs je podle magistrátu nutné specifikovat před výběrovým řízením a výrobce vozidel by vozidlo tomuto požadavku mohl po zvážení technických záležitostí přizpůsobit.
„Do našich stávajících autobusů Solaris není technicky možné provést úpravu pro přepravu jízdních kol v interiéru ani exteriéru,“ dozvěděli se v odpovědi Radíkovští s tím, že v současné době město neuvažuje o zavádění přepravy kol v MHD.
V Olomouci v minulosti jezdil cyklobus, a to do roku 2009, kdy byl zrušen z důvodu neefektivnosti. „Tehdy to bylo vyhodnoceno celkově jako nerentabilní. Jde o nárazovou, značně sezonní záležitost,“ uzavřela mluvčí DPMO.
Linka č. 31 „cyklobus“ začala jezdit v červenci 2006. DPMO provozoval celkem pět párů spojů, a to přes léto – červenec a srpen. V září jezdily pouze ve dnech pracovního klidu a ve svátky. S jízdním kolem se nastupovalo na tržnici.
Brno cyklisty do busů vezme
Na cyklisty myslí integrovaná doprava v Praze nebo Brně. V Praze je umožněna přeprava kol v metru, ve vlacích, na vybraných úsecích tramvajových linek, na lanové dráze i na přívozech. Na autobusových linkách je možná pouze na lince 147 - umísťují se na speciální rám v zadní části autobusu.
V Brně se s jízdním kolem nastupuje dveřmi označenými symbolem kočárku. Počet symbolů stanovuje počet současně přepravovaných kočárků a jízdních kol. Nástup je dovolen jen se souhlasem řidiče.
Kolize při přepravě s kočárky je ošetřena tak, že při současném nástupu na zastávce má přeprava kočárku pro spolucestující dítě a vozíku pro invalidy přednost před přepravou jízdních kol.
PŘEHLED CYKLOBUSŮ V OLOMOUCKÉM KRAJI
780432 Prostějov – Protivanov – Boskovice
Provoz cyklobusu o víkendech a svátcích v období od 27. 4. 2024 do 29. 9. 2024.
Provozuje dopravce: ARRIVA autobusy a.s.
780434 Prostějov – Buková – Protivanov
Provoz cyklobusu o víkendech a svátcích v období od 27. 4. 2024 do 29. 9. 2024.
Provozuje dopravce: ARRIVA autobusy a.s.
780843 Prostějov – Plumlov – Drahany – Rozstání,Baldovec – Jedovnice
Provoz cyklobusu každou neděli a o svátcích v období od 29. 3. 2024 do 29. 9. 2024.
Provozuje dopravce: FTL – First Transport Lines, a.s.
Mimo IDSOK.
780848 Prostějov – Olomouc – Sobáčov – Mohelnice – Bouzov
Provoz cyklobusu každou sobotu v období od 30. 3. 2024 do 28. 9. 2024.
Provozuje dopravce: FTL – First Transport Lines, a.s.
Mimo IDSOK.
920844 Přerov – Valašské Meziříčí – Bílá,Bumbálka
Provoz cyklobusu o víkendech a svátcích v období od 1. 6. 2024 do 29. 9. 2024.
Provozuje dopravce: ARRIVA autobusy a.s.
Mimo IDSOK.
904 Jeseník-Rýmařov-Olomouc-Přerov
Provoz cyklobusu o víkendech a svátcích v období od 18. 5. 2024 do 29. 9. 2024.
Provozuje dopravce: ARRIVA autobusy a.s.
Zdroj: KIDSOK
Přeprava kol ve vlacích Českých drah - info na webu ČD