V Hejčíně, poblíž hospody U Travise, pohodlná trasa najednou kolmo přetne silnici spojující Hejčín s Černovírem.

Cyklisty sice na asfaltu upozorní na křížení bílé pruhy i namalovaný trojúhelník "dej přednost v jízdě", zvláště u dětí je zde ale riziko střetu s autem velké.

Radnice se tam chystá automobily alespoň trochu zpomalit.

Zeleň bránila ve výhledu

„Už to vysekli, ale posledně vůbec nebylo vidět, jestli zprava nepřijíždí nějaké auto,“ ukazovala Olomoučanka Petra na místo v ulici Jarmily Glazarové, kde vegetace ještě před pár dny bránila cyklistům ve výhledu.

Křížení nejfrekventovanější cyklostezky, po které vyrážejí na výlety rodinky s dětmi, s cestou , je nebezpečné.

Většina motoristů totiž na cestě ven z města šlápne na plyn a na cyklisty nehledí. Pomoci by měly retardéry.

„Pomohlo, že vysekali keř v zeleni u cesty. Nebylo vůbec vidět, jestli nejedou auta. Podobných míst, kde vzrostlá tráva a keře ohrožují bezpečnosti, je jistě více, ale tady jezdí malé děti a je tu velký provoz. Na zeleň by se zde mělo dbát prioritně, ať je z cyklostezky dobrý výhled,“ ukazovala cyklistka Petra, co by snížilo riziko kolize s přijíždějícím autem.

Po stezce jezdí pravidelně se synem a město by se podle ní mělo zamyslet i nad dalším opatřením, které by řidiče na cestě z Mrštíkova náměstí zpomalilo.

„Někteří jezdí opravdu rychle a stezka je hodně frekventovaná, jezdí zde malé děti,“ opakovala čtyřicátnice, která si nepřála zveřejnit celé jméno.

Po cyklostezce za pěkného počasí proudí davy bicyklistů, běžců, sportovců na koloběžkách či bruslařů.

Na procházce podél Mlýnského potoka směrem na Hejčínské louky, Poděbrady a Litovelského Pomoraví relaxují i pěší.

Řešení? Město přislíbilo retardér

Podle Milana Fazekaše, vedoucího oddělení statní správy na úseku pozemních komunikací olomouckého stavebního odboru, jsou možnosti, jak rychle jedoucí motoristy zpomalit.

„Musel by chtít vlastník této místní komunikace a posoudit, že je to nutné. Řidiči vědí, že je tam cyklistický přejezd, ten ale neříká cyklistovi, že má přednost před vozidly. Řidič by každopádně měl zbystřit a jezdit podle předpisů,“ reagoval Milan Fazekaš.

V úvahu by připadal například zpomalovací retardér.

„Je otázkou, jakého typu. A něco stojí. Musí to vyhodnotit vlastník komunikace. Nikdo jiný na to prostředky nedá. Pokud uznají, že je to důvodné, museli by věc projednat s policií a s námi. Pokud by si o to požádali a policie schválila, já v tom nevidím žádný problém,“ dodal odborník.

Město už podle náměstka primátora Aleše Jakubce (TOP 09) s retardérem na místní komunikaci před cyklostezkou podél Mlýnského potoka počítá.

„V plánu je zde podélný práh. Schválili jsme studii řešící přechod Mrštíkova náměstí ke kasárnám a součástí akce je i retardér, který by měl být u mostu,“ sdělil náměstek.

„Realizaci bych ale viděl spíše v příštím roce,“ dodal.