„Rozhlížím se třikrát, a když v dálce vidím vlak, raději počkám. Jsem hodně opatrná, ale s dětmi bych tudy určitě nejela,“ říká mladá cyklistka Martina.

Přiznává, že trasa z Hlušovic k památnému Hromovu dubu a dál do Chomoutova je pro ni mnohem kratší variantou, než se vracet po cyklostezce do Olomouce. Cyklistů, jako je ona, jsou desítky. A právě kvůli větší bezpečnosti přišel Mikroregion Šternbersko s nápadem, jak udělat trasu bezpečnější.

„Hledali jsme způsob, jak překlenout trať na Prahu, protože její bezpečné překonání mezi Olomoucí a Štěpánovem je jen nadjezdem v Černovíře a pak až podjezdem v Březcích u Štěpánova.

Lidé přenášejí kola na dvou místech. První nebezpečné překonání trati je ještě v Černovíře, druhé u Hromova dubu (na snímku první křížek).  Druhý křížek označuje místo, kde by mohl fungovat podjezd.

Nebezpečné místo pro přecházení u Hromova dubu (na snímku první křížek). Druhý křížek označuje místo, kde by mohl fungovat podjezd. Foto: repro Google

Lidé přenášejí kola na dvou místech. První nebezpečné překonání trati je ještě v Černovíře, druhé u Hromova dubu. Někdy i rodiny s malými dětmi přecházejí a riskují život. Což je hrůza,“ vysvětluje Jiří Petřek, předseda Mikroregionu Šternbersko a bohuňovický místostarosta.

Nápad? Upravit mostek

Proto ho napadlo upravit nedaleký mostek přes řeku Grygavu, který by do budoucna mohl fungovat jako podjezd.

„Mostek jsem prošel, projektant a cyklokoordinátor taky a shodli jsme se na tom, že by bylo možné jej upravit. Vedla by k němu z Bohuňovic cyklotrasa od dnes už existující cyklostezky navazující na cyklostezku „Hvězdná“ a přestože by cyklista třeba i musel slézt z kola, bylo by to bezpečné,“ popisuje Jiří Petřek s tím, že nově by se cyklisté mohli od mostku pohodlně dostat k Hromovu dubu a dál na Olomouc, ale také na Štěpánov.

„Pokud by se od dubu, podél trati udělala souběžná cyklostezka, která by vedla až k novému podjezdu u Grygavy a eventuálně dál na Štěpánov, tak je to relativně levné a možná i geniální řešení a lidé by nemuseli takhle riskovat,“ mní předseda a doplňuje, že přechod u dubu využívá spousta lidí, kteří se chtějí od Bohuňovic, Bělkovic-Lašťan nebo třeba Dolan rychle dostat na Litovelské Pomoraví.

Jednání jsou v plném proudu

Jednání o bezpečnější trase pro cyklisty jsou rozběhnutá, ale nejprve je potřeba udělat projekt. Podle Evy Knajblové, mluvčí Olomouckého kraje se o něm už na krajské úrovni mluvilo několikrát, naposledy při pracovní vyjížďce zástupců Olomouckého kraje, krajského cyklokoordinátora a veřejné správy na Litovelsku, Šternbersku a Uničovsku v polovině července.

„Z pohledu Olomouckého kraje je myšlenka tohoto projektu plně podporována, a to na základě platné Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji, v níž je právě na realizaci opatření zvyšujících bezpečnost cyklistů kladen velký důraz. Celý projekt pak byl Asociací měst pro cyklisty zařazen do kampaně City Changers z důvodu jeho, potenciálně, zásadního vlivu na aktivní mobilitu v regionu,“ říká mluvčí a doplňuje, že dle vyjádření Povodí Moravy a Správy železniční dopravní cesty je záměr uskutečnitelný při splnění průtočného profilu.

„Investor a celkové náklady na realizaci projektu v tuto chvíli nejsou známy a bude třeba dalších jednání,“ dodává Eva Knajblová.