Prvním výjezdem hasičského auta byl velký požár už neexistující sladovny v sousedním Týnečku v červnu roku 1931. Oheň se podařilo dostat pod kontrolu až po dvou hodinách nepřetržitého hašení. Velkou zátěž tehdy motorová stříkačka zvládla na výbornou.

Chválkovickým hasičům slouží dodnes, k vidění je například při tradičním městském slavnostním průvodu svaté Pavlíny nebo při loučení s prázdninami s hasiči a městskou policií na Horním náměstí.

„Ano, stále jezdí. Podobná auta, jako je to naše, jsou v republice asi tři nebo čtyři. Jedno je v Technickém muzeu v Praze, ale jediné zcela plně funkční je to u nás v Olomouci," potvrzuje hasič Bernard Šafařík starší.

Jezdit s opečovávanou plechovou letitou dámou však není úplně snadné. Mezi chválkovickými si na něj troufnou jen dva muži.

„Kluci s tím nechtějí jezdit. Proč? No, kromě toho, že volant je na pravé straně, auto nemá posilovač řízení, tudíž ovládání je velmi náročné a taky je jiné řazení pedálů. Spojka, plyn a brzda. A když máte pracovní boty, tak se může stát, že se noha zapasuje mezi pedály. Člověk tak raději jezdí v lehčích botách," směje se zasloužilý hasič.

Motorová stříkačka SDH Olomouc-Chválkovice● hasičskou nástavbu s čerpadlem vyrobila v roce 1929 firma Stratílek ve Vysokém Mýtě a osadila na podvozek Škoda typ 125/154
Dobrovolní hasiči z Chválkovic● sbor tehdy hasičské auto přišlo na pozoruhodných 96 tisíc korun
● je částečně dřevěné, plech kapoty motoru zdobí původní nápis Sbor dobrovolných hasičů Olomouc Chválkovice a je určena pro 68 hasičů
● výkon čerpadla je 1600 litrů za minutu
● maximální rychlost je 60 kilometrů za hodinu
● obsah motoru je 1944 ccm, výkon 24 kw
● délka 4840 mm, šířka 1700 mm
● spotřeba se udává v kilogramech a činí 13 kilo benzinu na 100 kilometrů

Netradiční odvoz k oltáři

Historie auta je přitom pohnutá.

Za druhé světové války jej totiž zabrali Němci a přidělili ho na olomoucká Bělidla, kde po tu dobu sloužilo.

„Po válce se tehdejší členové sboru začali pídit po tom, kde auto skončilo, a náhodou ho našli někde ve stodole. Zaprášené a určené k likvidaci. Dovezli ho sem, dali do pořádku a funguje dodnes," pokračuje Bernard Šafařík starší.

I přesto, že jezdí a je funkční, obsluha samotné stříkačky byla složitější. Důvodem byla prasklá hlava motoru, která se dlouhá léta nedařila vyměnit.

„Z auta před dobrými třiceti lety někdo zapomněl vypustit vodu, a protože byla zima, zmrzla a roztrhla hlavu motoru. Několik let jsme nemohli sehnat výrobce, který by udělal novou, neměli jsme peníze, a až teď se to povedlo. Takže je to jen pár týdnů, co je nová hlava namontovaná," popisuje dobrovolný hasič.

Auto sbor využívá dodnes. U zásahu ho sice už nahradila moderní technika, ale při slavnostech nebo dětských dnech je stále vítanou ozdobou.

„Loni a předloni si hodně sborů připomínalo výročí. Topolany, Droždín, Radíkov, tam jsme všude byli. Už léta jezdíme i pro olomoucký magistrát v průvodu svaté Pavlíny. Naše „červená", jak jí říkáme, už také odvezla nejednoho bratra či sestru našeho či spřáteleného sboru ke svatebnímu oltáři," vysvětluje starosta sboru, pro změnu Bernard Šafařík mladší.

Hasičskou tradici začala maminka

Zajímavostí je, že hasičskou tradici v jejich rodině začala jeho maminka. Členkou sboru se stala v roce 1978, rok po ní se pak přidal i jeho tatínek Bernard Šafařík starší.

„Jako děti jsme i s mladší sestrou, která je členkou dodnes, stíhali chodit do Sokola, do hasiče a já ještě do fotbalu. Můj čtrnáctiletý syn Ondra už druhým rokem navštěvuje náš znovuobnovený kroužek mladých hasičů a mladší pětiletý Vojta, už trénuje zapojování hadic," říká starosta sboru.

Tradice tak podle něj určitě nezanikne.

„Být hasičem je styl života, rodina, kamarádi, kdy se jeden na druhého můžeme spolehnout. V práci i v soukromí," uzavírá Bernard Šafařík mladší.

Pod hasičskou přilbou - seriál Deníku

SDH Olomouc-Chválkovice

Sbor ve Chválkovicích byl založený 22. prosince 1893. Dnes hasiči pořádají tradiční a vyhlášený ples, společně s místními Sokoly také organizují lampionový průvod a od předloňského roku i dětský den.

Mimo těchto kulturních akcí pořádají také dvě hasičské soutěže v požárním útoku, Hanáckou extraligu a Tohatsu fire cup. Každé z nich se účastní okolo třiceti závodních družstev.

Kromě historické motorové stříkačky se mohou ve sboru pochlubit ještě cisternou značky Avia a dopravním autem Iveco.

Co však hasiče z Chválkovic letitě trápí, je prostor. Současná hasičská zbrojnice byla postavena v roce 1908 (přístavba v roce 1931) a už dávno neposkytuje důstojné zázemí pro chválkovický sbor.

Historický zásah trval 31 dní

"Byl to rok 1997, kdy jsme při katastrofálních povodních na Moravě zasahovali po celém městě nepřetržitě jednatřicet dní čtyřiadvacet hodin v kuse. Byli jsme nejdéle nasazenou jednotkou. Střídali jsme se po dvanáctihodinových směnách. Bylo to velice náročné, ale pod vedením našeho tehdejšího velitele Miroslava Jančího st., který už bohužel není mezi námi, jsme vše úspěšně zvládli. Neměli jsme tehdy zásahové obleky, zásahovou obuv, brodící gumáky, ponorné, ani plovoucí čerpadla, elektrocentrálu, osvětlovací techniku, motorové pily ani rozbrušovačky. Museli jsme si vystačit s dvěma čerpadly, vlastními galošemi a pracovním stejnokrojem PS I. Po této katastrofě se rapidně změnil přístup radnice, potažmo státu k jednotkám dobrovolných hasičů. Jednotky se začaly vybavovat potřebnou výstrojí a výzbrojí, jejich členové se pravidelně proškolují. Nebýt této živelné katastrofy, je možné, že by se k již zaniklým sborům (například Hodolany, Samotišky, Bystrovany, Bělidla), které patřily pod město Olomouc, přidaly i některé další." Bernard Šafařík ml.

Pod hasičskou přilbou - seriál DeníkuNový seriál Deníku Pod hasičskou přilbou vychází
v TIŠTĚNÉM vydání Olomouckého deníku vždy v sobotu.
18. dubna si tam můžete přečíst o HASIČÍCH z JÍVOVÉ