Ale také obávat se sankce od policistů. Zákaz přitom zůstává v platnosti i v době, kdy by průjezd byl poměrně bezpečný. Řidiči nechápou, proč tudy nesmí ani večer a v noci, kdy na stavbě nikdo nepracuje. Místní lidé přitom po uzavřené silnici mohou jezdit ke svým domům i přes den. Policisté se brání, že řidiče nechtějí jen bezdůvodně nachytat. „Kontroly zde provádíme na základě podnětů. Stěžovaly si například stavební firmy, že na uzavřeném úseku jezdí řidiči, kteří tam nemají co dělat,“ vysvětlila smysl kontrol policejní mluvčí Jitka Dolejšová.

Někteří řidiči ale tvrdí, že policisté postihují průjezd pouze v noční době, a to na ně působí spíše škodolibě než účelně. „Jsou tam hlavně v noci. Ve dne se proplétají auta mezi bagry a nikdo to neřeší. Ale jakmile skončí pracovní den, policisté se schovají za roh a chytají řidiče, kteří nikoho neohrožují. Tak to dělala Veřejná bezpečnost, klasická buzerace,“ míní Pavel Příkazský, který Chomoutovem často projíždí.

Za pravdu mu dává další řidič, který dostal pokutu v sobotu před půlnocí. „Není problém, že jsem musel zaplatit dvě stovky pokuty, porušil jsem platný zákaz. Ale nejde mi do hlavy, proč se policisté schovávají tam, kde nikdo nikoho neohrožuje,“ divil se Olomoučan Jaromír Vitásek, kterého policejní hlídka zastavila při návratu z rybařiny na nedalekém jezeře. „Přitom ve městě se prohánějí motorky daleko vyšší než povolenou rychlostí, a to v kterékoliv denní či noční době. To je sice daleko nebezpečnější, ale pro policisty není postihování motorkářů tak pohodlné jako postávání ve ztichlé vesnici,“ dodal.

Jízdu místních na úseku mezi křižovatkou silnic Horecká a Dalimilova a mostem přes Moravu umožňuje dopravní značka povolující vjezd dopravní obsluze. „Když ukážu policistům občanku, můžu autem projet až k domu,“ řekl pekař Petr Ptačník. Řidiče trápí nezodpovězená otázka, proč není možné cestu provizorně otevřít alespoň v noci, kdy je staveniště prázdné a silnice je bez problémů sjízdná. O podmínkách uzavření silnice rozhoduje stavební úřad na základě žádosti zhotovitele, který však nepovažuje průjezd za bezpečný.

„Ne vždy stihneme do konce směny všechny výkopy zasypat a uklidit ze stavby všechen materiál, aby byla silnice plně průjezdná. Řidiči by se pohybovali na stavbě, kde jim hrozí příliš mnoho rizik,“ popsal situaci stavbyvedoucí David Martínek. „Kdyby nad tím někdo přemýšlel a chtěl být lidem prospěšný, tak by udělal něco pro to, aby se alespoň večer zákaz odstraňoval. Ale na lidi úředníci kašlou,“ mává rukou Příkazský. Dlouhodobé uzavírky komplikují život místním lidem už několik měsíců. „Naše pekárna bývala vyhlášená. Dříve tu často nakupovali lidé, kteří jezdili kolem autem, ale teď jsme úplně odřezaní. Mám šest zaměstnanců a děsím se toho, co bude za měsíc,“ řekl Ptačník.

Na komplikace s dopravou si stěžují také členové olomoucké organizace Českého rybářského svazu. „Rybáři nám už před několika měsíci vytýkali, že do Chomoutova prodáváme povolenky a nevíme, jestli se pak k vodě vůbec dostanou. Kvůli uzávěře silnice jsme letos prodali o několik stovek povolenek méně. Rybářům to ale komplikuje život dodnes. Sám s tím mám problémy,“ přiznal hospodář olomouckých rybářů Václav Zelníček.

Na zprůjezdnění Chomoutovem si lidé ještě chvíli počkají. „Hlavní tah Chomoutovem, konkrétně ulici Dalimilovu, Horeckou a Štěpánovskou, zprůjezdníme do konce roku 2007,“ řekl vedoucí projektového týmu Tomáš Cerovský.