Objížďka z jednoho konce Chomoutova na druhý měří přes 40 kilometrů. Jak přiznal Milan Fazekaš z olomoucké státní správy na úseku pozemních komunikací, objížděk je v poslední době příliš a prakticky nikdo je nekoordinuje. Výjimkou není ani objížďka objížďky. Například, když dráhy začnou v objízdné trase opravovat přejezd.

Na objížďce se bude stavět

Objížďka z Chomoutova bude platit i pro Štěpánovské. Povede přes Pňovice, Litovel a Křelov, kde se kvůli další uzávěrce musí ze staré silnice přejet na dálnici. Motoristé urazí desítky kilometrů navíc. Jenže to není vše, část této trasy chce ve stejné době opravovat i kraj, který na rekonstrukci silnice u Pňovic dostal úvěr 160 milionů od Evropské investiční banky. „Oprava bude probíhat zcela určitě ve stejném termínu jako objížďka. Budeme ji muset naplánovat nějak na etapy, aby nenastal problém s dojížděním. Hlídat to ale musí pověřené obce, tedy Olomouc i Litovel,“ naznačil Ladislav Růžička z krajského úřadu. „Předpokládáme, že lidé budou stejně jezdit do Olomouce opačným směrem přes Bohuňovice,“ řekl Vojtěch Holý z odboru dopravy magistrátu. Proč je tedy objízdná trasa stanovena přes Litovel? Prý by bohuňovická silnice nápor aut nezvládla.

V úterý se zavře i Svatoplukova

Podobnou situaci zachránil olomoucký magistrát na Svatoplukově ulici, která měla být od pondělí zavřena na křižovatce s Křelovskou. „O této termínové kolizi víme, proto křižovatku uzavřeme o den později, kdy už bude první den zprovozněna ulice Řepčínská, aby se lidé dostali k železárnám,“ potvrdil Holý. Podle Fazekaše je státní správa v případě termínových kolizí bezmocná. „Pokud není část obce vyloženě odřezaná od světa, musíme stavbu a objížďku povolit. Zákon o koordinaci neříká nic,“ dodal. O chystaných uzavírkách mezi sebou vlastníci komunikací moc nevědí. „Nevím, jak to vypadá za hranicí města,“ prohlásil šéf olomouckého odboru dopravy Lubomír Hopp.

Lidé se musí obrnit trpělivostí

Na cestě do Horky i Chomoutova skončily komplikace přechodně minulý týden. Kvůli opravě přejezdů nejezdily do Horky do pátku ani vlaky. „Máme babičku v Chomoutově, a když jsme ji jeli navštívit, kvůli uzávěrám jsme autem cestovali přes tři čtvrtě hodiny. Jindy jsme tam za deset minut,“ zlobila se 35letá řidička z Olomouce. „Když už jsem se v dopravní špičce vypletla z Olomouce, narazila jsem na uzavřený železniční přejezd mezi Křelovem a Horkou. Musela jsem kamsi směrem na Litovel. Vzala jsem to přes Skrbeň zpátky na Horku. Nervy jsem měla dosti pocuchané. Cestou navíc hlídkovali policisté a místo aby zoufalcům poradili, zahlédla jsem, jak někomu dávali dýchnout,“ popisovala jindy pouze pár kilometrů dlouhou trasu.

Na vině je stavba kanalizace. Podle náměstka primátora Svatopluka Ščudlíka (ČSSD) se nedá nic dělat. „Lidé se budou muset obrnit trpělivostí. Nejhorší bude za námi koncem léta. Jsme rádi, že na to vůbec máme peníze,“ řekl Ščudlík. Rekonstrukce stokové sítě a stavba nové kanalizace má v Olomouci skončit v prosinci roku 2009.