„Původní termín dokončení je naplánován na květen roku 2009. Práce ale urychlila mírná zima, takže by mohly skončit už koncem příštího roku,“ řekl Ujec.

Rekonstrukce a budování nové kanalizace komplikuje v Olomouci dopravu především v okrajových čtvrtích. Náměstek primátora Svatopluk Ščudlík (ČSSD) proto slíbil, že napříště bude radnice používat nástěnné mapy, kam si všechny objížďky bude vyznačovat půl roku předem, aby již nedocházelo k termínovým kolizím. „Moje sekretářka bude zároveň planžetistkou,“ uvedl Ščudlík.

Zoufalá situace panuje především v Chomoutově, kde se nakonec nepovede zprovoznit ani nouzovou objížďku po polní cestě. „Je příliš dlouhá a úzká, provoz by musely řídit semafory s dlouhým intervalem, což by nakonec vedlo k zácpám,“ vysvětlil jiný náměstek Martin Major (ODS). Chomoutovským ale zato stavbaři umožní jezdit přes staveniště. Tato výjimka nebude platit pro řidiče ze Štěpánova. „Ti musí až do konce roku používat objížďku,“ dodal Major.

Druhá etapa rekonstrukce a výstavby kanalizace si vyžádá náklady v hodnotě 1,2 miliardy korun. Město na ně přispěje asi čtyřmi sty miliony korun, zbytek jsou dotace státu a především Evropské Unie ve výši sedm set padesát milionů korun. Radnice přitom až donedávna bojovala s nedostatkem financí, protože přísun peněz z Bruselu brzdila česká ministerstva. „Místo na konci zimy jsme peníze dostali až v květnu. Museli jsme použít dvě stě milionů korun z vlastního rozpočtu. Ještě dva měsíce a situace mohla být kritická,“ potvrdil olomoucký primátor Martin Novotný (ODS).

V okrajových částech Olomouce bude mít po ukončení rekonstrukce kanalizaci k dispozici zhruba jedenáct tisíc obyvatel.