Od 1. listopadu běží novinka v testovacím režimu. Ostrý provoz, a s ním i pokuty za překročení povolené rychlosti, spustí město už za pár dní.


Nahrává se anketa ...

„Je to poznat. To vidíte na první pohled sama,“ hodnotila provoz seniorka, která čekala v Dalimilově ulici na zastávce autobusu. „Dobře, že radar dali ke křižovatce, je to problematické místo, kolikrát se tady člověk bál přejít přes přechod,“ popisovala situaci u rušné křižovatky s Horeckou ulicí.

Měření rychlosti ve Švabinského a Dalimilově ulici v těchto dnech končí ověřovací provoz. Ten podle magistrátu potvrdil, že k překračování rychlosti v těchto místech skutečně dochází a že požadavky obou městských částí na instalaci radarů byly zcela oprávněné.

Začátek měření v prvních olomouckých lokalitách byl podle magistrátu poměrně složitý kvůli konfiguraci nového systému.

„Pořízení automatického měření rychlosti bylo svázáno také s pořízením agendového systému, který bude data automaticky zpracovávat a který město Olomouc dosud nemělo. Nyní už je vše nastaveno na ostrý provoz a kromě toho, že dále bude samozřejmě možné do systému přidávat další radary, bude systém sloužit také k automatizované kontrole registračních značek vozidel pro kontrolu úhrady parkovného,“ vysvětlil vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel Ivan Rašťák.

Jak už Olomoucký deník informoval, v první polovině příštího roku by měly radary přibýt také na Přerovské a Okružní ulici, výhledově potom na Jižní.

Na základě požadavků komisí městských částí a po konzultacích s Policií ČR provádí městská policie kontrolní měření na téměř 50 místech.

„Rozšíření systému o další měřicí zařízení, jako jsou nyní v Chomoutově nebo ve Chválkovicích, však musíme prověřit z hlediska kapacit i funkčnosti. Zájem z městských částí je veliký, ale každou lokalitu je třeba posoudit a také schválit ze strany Policie ČR na základě statistických výstupů,“ poukázal ředitel Městské policie Olomouc Pavel Skalický.

Měření rychlosti v Chomoutově a Chválkovicích probíhá v obou směrech. Kombinuje úsekové měření a okamžité měření rychlosti. Ostrý provoz podle magistrátu začne 1. ledna.

BESIP: Správný výběr lokalit

Nově instalované radary jsou v provozu formou nájemní smlouvy na základě vysoutěžené veřejné zakázky. Město za měřící zařízení a související služby zaplatí každý měsíc stanovenou částku, a to bez ohledu na počet naměřených překročení rychlostních limitů.

„Obecně lze konstatovat, že finanční náklady na pořízení jednoho měřícího bodu se pohybují na úrovni cca 1,5 milionu korun plus navazující služby,“ sdělil již dříve Olomouckému deníku Pavel Skalický.

Volbu lokalit ocenil krajský koordinátor BESIP Miroslav Charouz. „Je velmi správná. Určitě to vítám,“ reagoval na novinku.

„Snížení rychlosti je prvořadá věc z hlediska nehodovosti. Spoustě lidí se nelíbí, že se neustále měří, ale i z těch měření, která provádí městská policie, je zřejmé, že jsou lokality, kde řidiči motorových vozidel neumí zpomalit a chovají se nezodpovědně,“ zdůraznil.

Za zaznamenaný prohřešek hrozí řidičům pokuta podle míry překročení nejvyšší povolené rychlosti dle platné legislativy - prostřednictvím příslušného správního orgánu.