Sepisují petici a usilují o umístění radarů u Zenitu a také o odklon nákladní dopravy do jiné lokality.

Problémy s hustou nákladní a kamionovou dopravou ve Velkomoravské ulici řešila na lednovém zasedání komise městské části Povel.

Když vypnou semafory

Tamní obyvatelé si stěžují na nedodržování maximální povolené rychlosti projíždějících vozidel.

„Jakmile se na noc vypnou semafory, řidiči jedoucí po Velkomoravské překračují povolenou rychlost a na nějaké rychlostní limity vůbec nehledí. Nedá se tam pak téměř ani přejít po přechodu pro chodce. Obrátili jsme se už proto na město s písemnou žádostí o řešení nebezpečné dopravní situace. Problémem se budeme znovu zabývat na dalším zasedání komise městské části,“ uvedl předseda komise Lukáš Popelák.

Lidem z povelského sídliště už s hlučnými nákladními automobily došla trpělivost. Sepisují petici a chtějí pro své děti zajistit bezpečné přecházení frekventovaných přechodů, zejména u Zenitu.

„Pokaždé, když tam vedu dcerku do školy, mám o ni strach. Nejhorší je to v době, kdy se vypínají semafory. Některá auta tam pak projíždějí rychlostí přes 80 kilometrů v hodině. Chceme pro své děti i pro obyvatele sídliště změnu k lepšímu, jde přece o jejich zdraví a bezpečnost,“ řekl člen petičního výboru Karel Marek.

V petici povelští požadují rozmístění několika radarů, které budou Velkomoravské ulici měřit rychlost projíždějících vozidel.

Žádají také o úplný odklon nákladních vozidel mimo tuto komunikaci.

Náklaďáků ubude až dokončí obchvat

Přesun tranzitní dopravy z Velkomoravské ulice jinam však podle mluvčí magistrátu Radky Štědré není možný před dokončením obchvatů města – tzv. východní i západní tangenty.

„Velkomoravská je silnicí první třídy v majetku státu, má sloužit pro zajištění komplexní dopravní obslužnosti. Tvoří společně s dálnicemi páteřní dopravní infrastrukturu České republiky, zejména pro nákladní dopravu. Město Olomouc naléhá na stát, aby s výstavbou obchvatů začal co nejdříve,“ uvedla Radka Štědrá.

Mimoto se radnice snaží omezit tranzit přes město vozidlům nad 12 tun.

„V současné době byly zpracovány podklady pro zahájení jednání s dotčenými vlastníky a orgány státní správy pro stanovení dopravního značení. Nicméně ani toto opatření nebude mít výrazný vliv na omezení nákladní dopravy ve Velkomoravské, protože ta slouží pro zajištění komplexní dopravní obslužnosti,“ dodala mluvčí města.

Auta "skáčou" na ostrůvky a do sloupů

Obyvatelé povelského sídliště se však nechtějí smířit s tím, že by se situace v místě jejich bydliště nezlepšila.

„Než postaví obchvat, potrvá to roky. Několikrát se už stalo, že na ostrůvek nebo přechod ve Velkomoravské vjelo auto a nabouralo do sloupu veřejného osvětlení nebo do dopravních značek. Co když tam zrovna půjde dítě? Jde nám o to, aby se dala bezpečně přejít rušná křižovatka a někdo nás tam nesrazil,“ poznamenal Karel Marek s tím, že petice se stále podepisuje a zájemci mohou podpis připojit na www.petice24.com.

Je to přitom jen několik týdnů, kdy na křižovatce ulic Velkomoravská a Schweitzerova vyšetřovali policisté dopravní nehodu.

Začátkem ledna tam opilý pětadvacetiletý řidič Škody Fabie při odbočování doprava na Schweitzerovu ulici přejel přes dělicí ostrůvek, kde narazil do dopravní značky.

Pak vjel do protisměru a zastavil se až na travnatém pásu. Po nehodě nadýchal 1,7 promile alkoholu, způsobil škodu za 33 tisíc korun. Naštěstí tehdy nikoho nezranil.