Kdysi hojně využívaná služba PONIV přestala počátkem nového roku existovat. Důvod?

„Náklady převyšovaly příjmy projektu a kapacita služby nebyla dlouhodobě využitá, což se nám přes veškerou snahu nepodařilo změnit. Proto jsme se rozhodli ukončit poskytování služby s tím, že pokud se v budoucnu objeví masivnější zájem, obnovení jejího poskytování se nebráníme,“ uvedla ředitelka Charity Olomouc Ludmila Gottwaldová.

„Během posledního půlroku se pohybovala doba poskytování osobní asistence jen kolem deseti hodin za měsíc. Zaměstnaní byli pro tento účel dva lidé, ale kapacita byla dlouhodobě poddimenzovaná,“ vysvětlil Jan Návrat, vedoucí střediska Svaté Alžběty pro lidi s tělesným handicapem.

Charita zajišťovala převoz lidem na vozíku již od roku 2002. Po pěti letech jí však zkomplikoval život nový zákon o sociálních službách, který převoz nezařadil mezi poskytované položky. Tím pádem charita přišla o peníze ze státní pokladny.

Založila pak novou službu zaměřenou na asistenci. Ta spočívala v pomoci například při oblékání nebo při hygieně a její součástí byl i převoz.

Tyto služby však na Olomoucku od roku 2008 zajišťuje více poskytovatelů. V Olomouci se také pomalu zlepšuje situace pro vozíčkáře tím, že ubývají bariéry na ulicích nebo ve veřejné dopravě.

„Spousta lidí, kteří s námi dříve jezdili, přešla k jinému poskytovateli. Těm, kteří zůstali, jsme teď nabídli jiné možnosti tak, aby byli spokojení,“ ubezpečil Návrat.

„Služba PONIV ve své době udělala obrovský kus práce. Ukázalo se však, že není životaschopná,“ poznamenal Milan Langer z organizace Trend vozíčkářů v Olomouci.

Přepravu v posledních sedmnácti měsících vozíčkářům zajišťuje firma Alfa – převoz vozíčkářů, která má od města finanční podporu půl milionu ročně.

Speciálně upravené auto pojme dva lidi na vozíčku a pět dalších pasažérů. Výhodou je možnost využití dispečinku taxislužby. Ta však bývá někdy přetížená.

Lidé s pohybovým postižením se však zřejmě brzy dočkají ještě jednoho auta.

„Rádi bychom získali pickup, v ideálním případě značky Fiat Doblo, který by mohl vozit vždy jednoho vozíčkáře plus jednoho člověka jako doprovod. Lidé, kteří budou chtít službu využít, se dovolají přímo řidiči do auta, takže služba bude operativnější,“ nastínil provozovatel taxislužby Karel Ťulpa.

Město teď provozovateli pomáhá ve spolupráci s nadacemi najít finanční prostředky na koupi vozu.

„Pokud se nám podaří sehnat prostředky, mohlo by auto začít jezdit již v březnu nebo v dubnu,“ potvrdil náměstek olomouckého primátora Ladislav Šnevajs (KDU-ČSL).