Každý den přijíždí do Olomouce z jedné ze sousedních obcí Miloš Koníček.

„Jedním slovem – katastrofa. Ostrůvky se většinou dělají tam, kde je potřeba zpomalit dopravu. Chválkovická bývá totálně ucpaná a rok od roku je to horší a horší,“ řekl dvaatřicetiletý řidič.

Středové ostrůvky, které vznikají od křižovatky ulic Pavlovická a U Podjezdu až po odbočku z Olomouce na Samotišky, však podle odboru koncepce olomoucké radnice mají svůj smysl.

Také policie vidí v některých z opatření jasné plus. Řidiči musejí vydržet, než bude vše hotové.

Neutěšené situaci na cestě směrem na Šternberk by totiž měly úpravy pomoci, až ostrůvky doplní i vodorovné dopravní značení.

„Nedokážu si ale představit manévrování například při odbočení u Lidlu doleva na Hodolanskou. Je to tam strašně zúžené,“ poznamenal šofér Koníček.

Podle odboru koncepce a rozvoje však zůstane v každém místě zachovaná standardní šířka jízdního pruhu.

„Nyní je stavba v průběhu a řidiči jistě vnímají především omezení s ní spojená. Ovšem až bude vše hotové a hlavně bude doplněné zejména vodorovné značení, které bude řidiče jasně navádět, věřím, že situaci na výpadovce to jistě zlepší,“ řekl Marek Černý, vedoucí oddělení koncepce dopravy olomouckého magistrátu.

Úprava křižovatky ulic Pavlovická a U Podjezdu. Foto: DENÍK/Jiří Kopáč

Kamiony urvaly semafor

Na Olomoucký deník se obrátili i místní obyvatelé a majitel obchodu, který sídlí v bezprostřední blízkosti křižovatky ulic Chválkovická, Železniční a Lužní.

I zde vyrostl středový ostrůvek. Ovšem stávající uspořádání křižovatky způsobuje nejednu komplikaci.

„Kamiony, které vyjíždějí ze Železniční ulice využívají jízdního pruhu pro odbočení doprava, ačkoli jedou doleva. Jinak by se nevytočily. A někteří šoféři to nezvládají ani tak. Už dvakrát tu urvali semafor. Mají co dělat, aby se vyhnuli jak ostrůvku, tak i obrubníku, který kolikrát stejně přejedou,“ popsal Josef Vyroubal, který pracuje společně se synem v obchodě s autopotřebami.

Velké problémy s odbočením měl například polský kamion, který minul světelné značení jen o pár centimetrů. Vyhnout se obrubníku se mu však nepovedlo. Vyjetý trávník za patníkem u cesty nasvědčuje, že nebyl jediný, kdo se netrefil.

„Třesou se domy, začínají praskat zdi. Mám opravené podkroví a při dnešní dopravě se otřásají trámy,“ řekl syn Martin Vyroubal a přidal, že již dvakrát volali policii.

„Ta však přijela, příslušníci jen pokrčili rameny, dali nám za pravdu, ale odjeli se slovy, že s tím nic neudělají,“ podotkl mladší Vyroubal.

Na Šternberk plynuleji, ne rychleji

Podle vedoucího magistrátní pracoviště, které připravoval návrh řešení situace na frekventované silnici I/46, je hodnocení a obhajoba technického provedení na projektantech a odboru investic.

„Podle studie by se měla posunout stop čára odbočovacího pruhu doleva o několik metrů hlouběji do ulice Železniční, čímž by se měla změnit možnost pro odbočení a manévrování v křižovatce. Věřím, že projektant, který dělal technické řešení, navrhl opatření tak, aby se křižovatkou dalo projet,“ zdůraznil Černý a zopakoval, že po doplnění vodorovného značení, bude vše fungovat, jak má.

„Cílem je zvýšit plynulost dopravy a usměrnit provoz, tak aby se místem dalo projet třiceti až čtyřiceti kilometrovou rychlostí bez větších komplikací,“ uzavřel Černý.

Bezpečí pro chodce, lepší výjezd od Kopečka

Podle policie je na celé stavbě několik pozitivních opatřeních.

„První je, že se zbezpeční přecházení chodců. Druhou výhodu vidí dopravní inspektorát v ostrůvcích u odbočky na Samotišky. Vozidla od Selského náměstí totiž budou moct využít úkrytu za ostrůvkem při odbočování doleva, hlídat si budou moct jen jeden jízdní směr,“ uzavřela Marta Vlachová, policejní tisková mluvčí.

K celkovému hodnocení se však nevyjádřila a konstatovala, že celou situaci by nejlépe vyřešil obchvat města v podobě východní tangenty. Ta však zůstává ležet pouze na papíře. Ministerstvo dopravy na ni nemá peníze.

Stavební práce a s nimi spojená částečná omezení by měly skončit v polovině října. Úpravy na silnici I/46 zaplatí město zhruba pět milionů korun. Na dotaz, proč investuje do úprav na komunikaci, která patří do správy Ředitelství silnic a dálnic už v minulém týdnu, kdy se Deník problematice věnoval naposledy, odpovědělo.

„Jedná se o lokalitu, se které přichází velké množství stížností na neutišenou dopravní situaci, kterou chceme výše zmíněnými opatřeními přispět ke zlepšení,“ vysvětlila Jana Doleželová, mluvčí olomoucké radnice.