Národní vlakový dopravce České dráhy na nejvytíženější krajskou trať mezi Olomoucí a Přerovem přidá v dopoledních hodinách nízkopodlažní spoj. Reaguje tak na požadavky cestujících.  

„Nový pár nízkopodlažních vozidel zajistí komfortnější přepravu zejména starším lidem a cestujícím s dětskými kočárky,“ řekl náměstek hejtmana Olomouckého kraje pro oblast dopravy Jan Zahradníček. Spoj bude jezdit v dopoledních hodinách.

Souprava Regionova bude odjíždět z Olomouce hl.n. v 8:53 a do Přerova přijede v 9:15. Z Přerova zpět do Olomouce pojede v 9:38 (příjezd do Olomouce hl.n. bude 10:02).

Změny v jízdním řádu na jednotlivých tratích v Olomouckém kraji od 9.12. 2019
Trať 024 Štíty – Ústí nad Orlicí: v úseku Štíty – hranice kraje není objednána regionální doprava.
Trať 025 Hanušovice – Dolní Lipka (v úseku Hanušovice – hranice kraje): jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 270 Přerov – Hranice na Moravě – Bohumín: V souvislosti s plánovanými stavebními pracemi v obvodu žel. uzlu Přerov dojde v roce 2019 k prodloužení jízdní doby u osobních vlaků v úseku Olomouc hl.n. – Přerov o 2 minuty.
Mezi Olomoucí a Přerovem bude zaveden nový nízkopodlažní spoj v dopoledních hodinách, osobní vlak bude vedený motorovou jednotkou „Regionova“;
Trať 270 Přerov – Zábřeh na Moravě – hranice kraje: jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 271 Prostějov hl. n. – Dzbel – hranice kraje – Chornice: jízdní řád je beze změn.
Trať 273 Červenka – Prostějov hl. n.: jízdní řád je beze změn.
Trať 274 Litovel předměstí – Mladeč: jízdní řád je beze změn, objednána je pouze víkendová doprava v letní sezóně.
Trať 275 Olomouc hl. n. – Senice na Hané: jízdní řád je bez podstatných změn, dochází jen ke změně některých datumových omezení.
Trať 280 Hranice na Moravě – Vsetín: jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 290 Olomouc – Uničov – Šumperk¨: jízdní řád je bez podstatných změn, dochází jen ke změně některých datumových omezení. 
Trať 291 Zábřeh na Moravě – Šumperk – Kouty nad Desnou, Petrov nad Desnou – Sobotín: jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 292 Šumperk – Jeseník – Mikulovice st.hr.: jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 294 Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem: jízdní řád je beze změn.
Trať 295 Lipová Lázně – Javorník ve Slezsku: jízdní řád je bez podstatných změn.
Trať 297 Mikulovice – Zlaté Hory: jízdní řád je beze změn.
Trať 300 Přerov – Brno – jízdní řád je beze změn.
Trať 301 Olomouc – Nezamyslice: jízdní řád je beze změn, dochází jen ke změně některých datumových omezení.
Trať 310 Olomouc – Moravský Beroun: jízdní řád je beze změn.
Trať 330 Přerov – Břeclav: jízdní řád je beze změn.

Za cestu vlakem si připlatíte

Na stejné trati v roce 2019 dojde u osobních vlaků k prodloužení jízdní doby o 2 minuty, a to z důvodu plánovaných stavebních prací v obvodu železničního uzlu Přerov. Zbytek jízdního řádu bude bez podstatných změn, cestující si ale připlatí za jízdenky. Do cen jízdného se totiž promítne inflace, která je zvýší o 2,5 procenta.

„Například u vzdálenosti 25 kilometrů se zvýší obyčejné jízdné o 1 korunu. Pokud cestující pojede trasu dlouhou 100 kilometrů, zaplatí o 4 koruny více,“ vysvětlila mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Regionální spoje v Olomouckém kraji příští rok najedou více než 6 milionů vlakokilometrů. Národní dopravce vypraví v průměru 590 osobních a spěšných vlaků denně, o víkendech o něco méně.

Autobusy? Jen menší úpravy

Na dopravní obslužnost v autobusové dopravě poputuje 530 milionů korun z krajských dotací a o rozvoz cestujících v regionu se opět postarají tři dopravci, společnosti Arriva Morava, Vojtila Trans a First Transport Lines (FTL).

Nedělní změny se dotknout téměř 75 % jízdních řádů veřejné linkové dopravy, podle ředitelky Koordinátoru integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (KIDSOK) Kateřiny Suchánkové ale nebudou nikterak zásadní.

„Starostové z více než stovky obcí během září sumarizovali podněty a připomínky cestujících. Z větší části jsme byli schopni, s ohledem na možný rozsah dopravní obslužnosti, kapacitní a provozní možnosti, vyhovět. Jedná se především o drobné časové posuny nebo doplnění zastávky z důvodu zkrácení docházkové vzdálenosti,“ uvedla Suchánková.

Změny na jednotlivých autobusových linkách ZDE (KIDSOK)

Přetrasování linek?

K přetrasování některých autobusových linek, o němž v říjnu psal Olomoucký deník, nedojde. Autobusy z Konice, Loučky nebo Olbramic tak budou nadále jezdit přes zastávku U Zlaté koule, nikoliv přes Dvořákovu.

„Kvůli nízkému počtu respondentů, kteří se zapojili do veřejného průzkumu, došlo k přetrasování pouze u linky mířící z Rakové u Konice přes Pěnčín do Olomouce, jejíž spoje nově zastavují U Zlaté koule,“ doplnila ředitelka KIDSOK. S ohledem na zprůjezdnění mostu u Laškova k této změně došlo již začátkem listopadu.

V oblasti Přerova, Olomouce, Šumperka a Jeseníku skončí komerční linky, které letos provozovala společnost Arriva. Dálkové spoje pro ni byly ztrátové. Dopravce ale zůstane stejný, Arriva jen vymění komerční riziko za veřejnou službu.

„Tyto linky máme zájem udržet, proto jsme je pro následující rok zahrnuli do závazků Olomouckého kraje. Z krajského rozpočtu jsme pro tento účel vyčlenili 4 miliony korun. Jelikož se však částečně jedná i o obslužnost Moravskoslezského kraje, zhruba třetinu zafinancují oni,“ doplnil Jan Zahradníček.

Podle jeho slov se tato změna do cen jízdného nepromítne.