Ten se do dvou let stane učební pomůckou při aktivní výuce ve školách a udělá z žáků přímé aktéry historických událostí.

Projekt spojuje prvky interaktivního komiksu a počítačové hry. Prostřednictvím jednotlivých postav mohou hráči okusit dilemata období heydrichiády, třetí republiky i Pražského jara.

Herní rys spočívá v tom, že se studenti musejí v určitých okamžicích sami rozhodnout, a vzápětí zjistí, jaké důsledky by jejich jednání mělo. Část hry o heydrichiádě je již hotová a nyní programátoři pracují na příbězích o poválečném nástupu komunistů k moci a normalizaci.

Na projektu pracuje dohromady patnáct lidí, pro školy a veřejnost by měl být program k dispozici nejpozději od roku 2015.

Projekt Československo 38-89

Jak vznikl nápad na vytvoření interaktivní hry Československo 38 –89?
Petr Novák: Dostali jsme zakázku udělat výukovou simulaci na téma československé historie, která by měla představit klíčové okamžiky našich dějin tak, aby byly pro studenty atraktivní.
Martin Šinkovský: Hra je částečně inspirovaná americkou hrou Revolution i dánským projektem Global Conflicts. Hlavním impulsem tvůrce hry Víta Šisler ze studia nových médií na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy byla výuková simulace Evropa 2045. V ní každý student představuje jeden stát Evropské unie a dohromady tvoří její budoucí podobu.

Jakým způsobem je hra vystavěna?
Petr Novák: Rámec celé hry se odehrává v současnosti, kdy se bavíte s pamětníky. V určitý okamžik se hra zlomí do interaktivního komiksu. Zde je student konfrontován s konkrétní dobou a v určitých momentech může svým rozhodnutí hru změnit.
Martin Šinkovský: Přímo u období heydrichiády pátrá hráč po osudu svého dědečka, který byl zatčen gestapem a v rodině se neví proč. Může se ptát člověka z odboje i někoho, kdo svým způsobem kolaboroval s nacisty. Každá postava říká subjektivní příběh a student musí kriticky interpretovat. V některých momentech přebírá vládu nad příběhem. Je tam scéna, kdy se postava před prohlídkou gestapa rozhoduje, které předměty v jejím bytě by mohly nacistům vadit a které ne. Hráč je v roli hrdiny, který prochází pracovní stůl a vybírá si , které předměty je třeba zničit.

Výtvarník Petr Novák (vlevo) a scénárista Martin Šinkovský

Výtvarník Petr Novák (vlevo) a scénárista Martin Šinkovský

Na hře spolupracuje tým patnácti lidí. Čím se zabýváte vy?
Petr Novák: Oslovili mě jako výtvarníka na první fázi hry, která se týká období heydrichiády. Skládá se z části, která je hraná a popisuje současnost. Další historické pasáže se odehrávají v napůl animovaném komiksu a menší pasáží jsou mikrohry. Student se pak systémem otázek a odpovědí dostává hlouběji do hry.
Martin Šinkovský: Dostanu rámcový příběh a mým úkolem je přepracovat texty od historiků do podoby, která by studenty měla zaujmout. Není možné aby se do bubliny, v níž je replika některé z postav dostal dvacetiřádkový odstavec. V podstatě pracuji jako editor. Stávají se i situace, kdy probíhá složitá konverzace kvůli jednomu slovu.

Objevily se při práci na období heydrichiády scény či repliky, na kterých jste se s odborníky na toto období neshodli?
Petr Novák: Kreslil jsem příslušníky jednotek Gestapa, jak ukazují své odznaky, aby se prokázali. Podle mého názoru bylo efektnější, když ho vytahovali z horní kapsy a udělali u toho dramatičtější gesto. Historicky správně jej pouze ukázali v dlani, tak jsem to musel předělat.
Martin Šinkovský: Psal jsem scénu, v níž jde odbojář Krejcar po ulici a z amplionu slyší, že byl spáchán atentát na Heydricha. Do jeho komentáře jsem napsal „dokázali jsme to", což se nakonec ukázalo jako úplná blbost. Po dnu přemýšlení jsem tam dal otazník a vykřičník, a to už bylo vyhovující. Komiks je v tomhle skvělý. Rozsáhlý text se dá vyjádřit jen pomocí interpunkce.

Zatím je hotová první část hry období Heydrichiády, ale čekají vás dějiny až do roku 1989. Kdy si hru bude moci zahrát běžný uživatel?
Petr Novák: Momentálně se pracuje na období třetí republiky, tedy do roku 1948. Všechny další části hry bychom měli stihnout do roku 2015. Pak bude hra běžně přístupná školám i široké veřejnosti.
Martin Šinkovský: První verzi jsme testovali na festivalu Fantazie a studentům se líbily konkrétní příběhy i grafické zpracování. Od října do prosince se hra testuje na třinácti středních školách, aby se vyladila metodika.

WEB PROJEKTU ČESKOSLOVENSKO 39-89