Ptali se dětí ve věku 11 až 15 let na bezmála 150 školách. Děti se více hýbaly, jedly více ovoce a zeleniny a lépe spaly. Výrazně omezily konzumaci slazených a energetických nápojů. Pochvalovaly si množství času stráveného s rodinou. Na druhou stranu každé páté dítě trpělo osamělostí.

Jak zjistil badatelský tým pod vedením Petra Baďury životní styl dětí se v době „karantény“ změnil k lepšímu. Mladí Češi se více věnovali pohybovým aktivitám a pozitivně upravili stravovací návyky. V době, kdy nemuseli vstávat do školy, toho mnohem víc naspali. Tzv. spánková doporučení plnilo během jarní „korony“ bezmála 70 procent z nich.

Více než polovina dětí kvitovala více času na společné rodinné aktivity. Skoro dvě třetiny žáků zapojených do výzkumu pak uvedly, že uzavření škol jim poskytlo prostor naučit se novým věcem, na které dřív neměly čas.

Zdravotníci se oblékají do ochranných obleků.
Nemocnice čelí rekordnímu náporu pacientů s koronavirem

Bez společenského kontaktu

Výzkumníci však narazili také na negativní aspekty lockdownu. Každému pátému dítěti chyběl v období uzavření škol někdo, s kým by si mohlo promluvit. Pocity osamělosti trpěly podle badatelů ve větší míře dívky a na nedostatek kontaktu poukazovali mnohem více patnáctiletí než mladší školáci. Na druhou stranu i přes nutné omezení společenského kontaktu uvedlo 63 procent respondentů, že se v období krize cítili osamělí pouze zřídka nebo vůbec.

Jak v nezvyklé situaci děti vnímaly své školní povinnosti? Dvě třetiny z nich mělo pocit, že jim školních povinností přibylo. Myslí si to především ti starší z celého výzkumného vzorku – sedmáci a deváťáci.

„Pociťovaný nárůst školních povinností nemusí znamenat, že jich skutečně přibylo. Může to souviset s tím, že děti začaly pracovat z domova víc než dřív, a subjektivně tak získaly pocit větších nároků,“ uvedl Petr Baďura.

Nedělní zákaz prodeje poslal lidí do obchodu v sobotu, 31. října 2020.
Neděle bez supermarketů? Lidé vyrazili za nákupy v sobotu

Často online

České děti byly během jara hodně online, a to nejen kvůli plnění školních povinností na dálku. Jejich času za obrazovkami dominovalo také hraní počítačových her. Chlapci se jim věnovali v průměru tři hodiny denně, děvčata pak výrazně méně – hodinu a 10 minut denně. Dívky naopak porážely chlapce v času stráveném na sociálních sítích.

Získaná data a zjištění chce výzkumný tým poskytnout dalším zájemcům, kteří by s nimi rádi pracovali v kontextu aktuálního uzavírání škol.