Dopravní studii nazvanou Pěší zóna Olomouc si nechalo od odborné firmy vypracovat ještě minulé vedení města. Současná městská rada se se studií a aktuálním stavem přípravných prací seznámila počátkem tohoto týdne.

„Mohly se s ní seznámit také zastupitelské kluby. Teď jsme chtěli radním ukázat, jaká jsou možná opatření i technická řešení,“ vysvětlil náměstek primátora Martin Major.

Z dopravního průzkumu vyplynulo, že v olomoucké pěší zóně je celá řada problémů. Některé ulice, především Pekařskou, Denisovu a Pavelčákovu řidiči často využívají pro tranzit.

Dalším problémem je stání vozidel taxislužeb, parkování mimo vyznačená místa, vysoká rychlost některých vozidel nebo zneužívání statusu zásobování pro zbytečný průjezd celou pěší zónou.

Žádná zkratka 

V centru Olomouce se proto v budoucnu částečně změní dopravní značení.

V některých jednosměrných ulicích dojde ke změnám provozu, část šířkově nevyhovujících komunikací bude pro automobily uzavřena.

Režim pro vjezd vozidel taxi se změní tak, aby do pěší zóny vjížděla jen pro zákazníka.

Obměnou projde také systém parkování a vyhrazených míst.

Výsuvné sloupky

Na příjezdových komunikacích do pěší zóny se objeví fyzické zábrany. Jejich konkrétní podoba je otázkou další diskuse a nového projektu.

Jedním z možných řešení je využití takzvaných hydraulických výsuvných sloupků umístěných v dlažbě.

Cílem navrhovaných opatření je zabránit tomu, aby centrum fungovalo jako zkratka pro tranzitní dopravu.

„Chceme udělat střed města bezpečnější a z hlediska dopravy klidnější. Změnami nechceme komplikovat život rezidentům nebo ničit živnostníky, kteří mají v centru provozovny,“ ujistil Martin Major.

Část nových opatření by mohla platit už v průběhu příštího roku.