Kromě kácení skupin keřů a dalších dřevin v ulicích Nábřeží a Blahoslavova čeká v nadcházejících dvou letech obyvatele města především bourání a výstavba mostu přes Moravu v Komenského ulici.

Podle současného harmonogramu stavebních prací II. B etapy protipovodňové ochrany by se provizorní lávka vedle mostu mohla začít rýsovat již začátkem příštího roku.

„V současnosti probíhá výběrové řízení na zhotovitele stavby, které Povodí Moravy vypsalo v dubnu a mělo by být dokončeno na podzim. Pokud se vše odehraje bez komplikací, mohla by realizace protipovodňových opatření začít letos na podzim a na kácení bychom navázali přípravnými pracemi, jako je například vybudování lávky pro pěší vedle mostu v Komenského,“ uvedl generální ředitel Povodí Moravy Václav Gargulák s tím, že přípravné práce mají trvat čtyři měsíce.

Provizorní lávka, jež bude hotová před samotným zbouráním mostu, bude sloužit chodcům, případně cyklistům.

Dlouhé měsíce uzavírek a objížděk

Motoristé se musejí připravit na dlouhé měsíce uzavírek a objížděk.

Kvůli demolici a následné výstavbě nového mostu u Bristolu se uzavřou vjezdy do ulic Na Letné a Sokolovská a Komenského ulice se uzavře na rok.

„Nejvíce budou výstavbou dotčeny ulice Nábřeží a Blahoslavova, které budou uzavřeny nebo v nich bude provoz omezen téměř po celou dobu výstavby,“ řekl David Fína z Povodí Moravy.

Bourání a následná výstavba nového mostu, přeložky sítí a další postupy zkomplikují také dopravu do Klášterního Hradiska nebo do městské části Černovír.

„O tom, kudy povedou objízdné trasy a jak velký dopad budou mít stavební práce na dopravu ve městě, zpracoval magistrát studii. Tu musí Povodí Moravy zapracovat a propojit se svými plány,“ doplnil náměstek primátora Aleš Jakubec.

Spojnici k nádraží přestaví po půlkách

Součástí projektu ochrany proti povodním je i stavba mostu na Masarykově třídě, který se má budovat po půlkách.

„Most na Masarykově třídě bude bourán a stavěn po polovinách tak, aby byla zajištěna v tomto místě i tramvajová doprava, průchod pro pěší a v případě nutnosti průjezd záchranných složek,“ doplnil David Fína.

Na mostu by se mělo začít pracovat do tří let.

Vodohospodáři počítají v rámci opatření s rozšířením koryta Moravy, což zvětší jeho kapacitu. Objeví se tu i náplavky.

Olomouc už má za sebou první část dokončenou v roce 2007, kdy vznikl obtokový kanál u teplárny.

Etapa II A přinesla navýšení kapacity koryta a další úpravy v úseku od soutoku Mlýnského potoka s Moravou až k železničnímu mostu trati Nezamyslice Olomouc. Hotovo bylo v roce 2013.

V budoucnu se počítá ještě s protipovodňovými stavbami na jižním okraji města, tedy IV. etapou, a samostatnou částí je ochrana Chomoutova.