„Zajímalo by mě, jak by dnes technické služby okomentovaly svoje selhání, chodníky sklinka, silnice sklinka, od nedělního večera každý věděl, že je ledovka a dnes jdu do práce a lidi padají jak zralý švestky," napsal v pondělí ráno například Tomáš Zrnka na profil Olomouckého deníku na sociální síti Facebook.

SOUVISEJÍCÍ: Vedlejší cesty v kraji pokrývá ledovka, stále mrholí

O zimní údržbu se v pondělí staralo 53 pracovníků TSMO. Převážná část se zaměřila na údržbu komunikací. Dvanáct lidí provádělo ruční posyp chodníků a přístupových cest k přechodům.

„Pět pracovníků navíc provádí posyp nebezpečných úseků dle okamžitých zjištění," uvedl Antonín Zívala, vedoucí provozovny místní komunikace TSMO. Kromě nich bylo v terénu dalších 49 lidí, které si technické služby najaly od dodavatelských firem, protože již nemohou počítat s výpomocí dlouhodobě nezaměstnaných a lidí ve výkonu veřejně prospěšných prací. Denně tak správcům městských komunikací chybí až dvacet dalších párů rukou. Podle ředitele instituce jde o velmi dramatické období.

Sůl, kamenná drť a chlorid vápenatý

„Problém je v tom, že se chodníky podle Operačního plánu nesmí solit kvůli možné kontaminaci půdy. Samozřejmě, že jsme sůl v menším množství použili jako příměs do drti, a to na nebezpečných úsecích, ale i za to se na nás snesla velká kritika," uvedl Miroslav Petřík, ředitel TSMO.

Kamenitá drť na náledí nezabírá a po čase se ze zledovatělého povrchu snáší. Kromě klasického solného posypu používají technické služby také chlorid vápenatý, který by měl mít menší dopad na ekologii. Problém však nastává při poklesu teplot.

„Při minus pěti přestává sůl reagovat," zmínil ředitel TSMO s tím, že od noční směny do pondělního odpoledne rozházeli pracovníci po silnicích a chodnících 80 tun soli a 30 tun drti.

„Dle předpovědi má stav mrznoucího mrholení trvat až do pozdních večerních hodin, takže počítáme nadále i s nasazením všech našich zaměstnanců a výpomocí dodavatelů," dodal Antonín Zívala.

Odškodnění při zranění?

Technické služby se starají ve městě o přibližně 320 kilometrů chodníků. Zhruba 22 kilometrů se v zimě neudržuje. Město má povinnost se o chodníky ve svém majetku starat. V případě, že se na nich lidé zraní či si zničí majetek, mohou se domáhat odškodnění skrze pojišťovnu.  

„Vzhledem k dnešnímu počasí očekáváme, že pojistnou událost spojenou s pádem na namrzlém chodníku může ohlásit více občanů, než je běžné," uvedla v pondělí odpoledne Jana Doleželová, mluvčí olomoucké radnice.

Kolize na silnicích

Na silnicích to v pondělí klouzalo podobně jako na chodnících. Dopravní policisté z Olomoucka vyjížděli k prvním nehodám už časně ráno a pak průběžně po celý zbytek dne. Do druhé hodiny odpoledne jim řidiči nahlásili šestnáct havárií a kolizí na zledovatělých silnicích.

„Ve většině případů se jednalo o lehké nehody bez zranění účastníků.