Momentálně míří do finále stavba obchvatu Bludova, který naváže na již hotový obchvat Postřelmova. Komfortní a bezpečnější čtyřproudá silnice tak po jeho dokončení spojí okraj Zábřehu s okrajem Šumperku.
Do zprovoznění obchvatu Bludova mohou zbývat týdny. Drtivá většina hlavní trasy je vyasfaltovaná, stavbaři také osazují svodidla, upravují svahy nebo pokračují v betonážích mostních prvků. V provozu je také silnice mezi Bludovem a Sudkovem v přeložené trase.
Přesný termín zprovoznění obchvatu Bludova zatím není známý.
„Bavíme se výhledově o závěru roku v závislosti na počasí. Ve spolupráci se zhotovitelem děláme maximum pro dodržení avizovaného konce roku. Vedle samotných stavebních prací musíme čelit úskalí časově náročných byrokratických procesů. Všech 21 mostních objektů musí projít hlavní mostní prohlídkou a získat povolení pro předčasné užívání vydané příslušným stavebním úřadem,“ přiblížil Miroslav Mazal z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic.
Po otevření obchvatu Bludova vznikne spolu s již existujícím obchvatem Postřelmova sedm a půl kilometru čtyřproudé silnice. Cestování mezi Šumperkem a Zábřehem „od cedule k ceduli“ dnes za ideálních podmínek zvládne motorista deset minut. S využitím nového čtyřproudého úseku se doba cestování zkrátí na šest.
Zahájení stavby chybějících úseků nepřerušené autostrády mezi Mohelnicí, Zábřehem a napojením na hotový obchvat Postřelmova je v plánu na rok 2026. V plánu je také modernizace silnice ze Šumperka až do Koutů nad Desnou, termíny tam zatím nebyly stanoveny.
Dohromady bude mezi Zábřehem a Šumperkem v provozu sedm a půl kilometru čtyřproudé silnice. Jak to bude s jejím zpoplatněním?
„Obchvat Bludova bude po zprovoznění silnicí I. třídy, se zpoplatněním se nepočítá,“ uvedl Miroslav Mazal s tím, že problematiku poplatků řeší ministerstvo dopravy.
Obchvat Bludova tvoří pět a půl kilometru čtyřproudé silnice a více než kilometrový dvouproudý přivaděč k okružní křižovatce u šumperského hřbitova. Stavba prochází složitým územím, překonává mimo jiné řeku Moravu, Desnou a železnici do Šumperka. Více než pětina hlavní trasy tak vede po mostech.
Stavbu provádí sdružení firem Strabag a M-silnice. Cena díla dle smlouvy činí bez DPH 2,3 miliardy korun. Podle posledního infoletáku Ředitelství silnic a dálnic se slavnostní zprovoznění obchvatu Bludova uskuteční 20. prosince letošního roku.