S realizací první trasy směrem na Lazce by mělo město začít příští rok, s druhou pak v roce 2011.

Nová trasa bez překážek povede od obchodního domu Koruna Zámečnickou ulicí, dále ulicí Na střelnici, pak po Lazecké ulici až k černovírskému mostu.

„Trasa je dlouhá a budeme zde provádět mnoho změn. Například na dvou velkých křižovatkách uděláme nové přechody, nájezdy, osvětlení, snížíme obruby," informovala Pavlína Hanzlíková z oddělení realizace staveb olomouckého magistrátu.

„Na některých místech zúžíme komunikace nebo je rozdělíme ostrůvkem, aby byli přechody bezpečnější a kratší. Každý nájezd a přechod opatříme také vodícími a varovnými pásy speciální dlažby pro nevidomé,“ uvedla.

Mapa chystané bezbariérové trasy na Lazce

Na Lazecké přibudou přechody

Radnice plánuje vybudovat na komunikacích i nové přechody, především na Lazecké ulici, kde si obyvatelé již delší dobu stěžují na jejich nedostatek. Kde přesně budou, však ještě město neví. Vše záleží na projektantech, policii a odbornících na dopravu z magistrátu města.

„Musíme vše naplánovat a realizovat tak, aby nevznikly ještě větší problémy, než jsou dosud,“ vysvětlila Hanzlíková.

Celkové náklady na realizaci bezbariérové cesty na Lazce si vyžádají necelých 13 milionů korun. Město bude žádat na financování projektu až 80 procent od státu.

Po Vozovce bez bariér na Tabulák

Druhá trasa, jejíž stavbu plánuje město až na rok 2011, vede ulicí Na Vozovce až na Kmochovu, která se napojí na třídu Svornosti, kde již bezbariérové komunikace jsou.

„Na cestách jsou nevyhovující přechody jak délkou, tak i lokací. Snažíme se přinést řešení. Jinak se i v této oblasti bude jednat o přechody, nájezdy a osvětlení,“ doplnila Hanzlíková.

Od roku 2004 radnice do bezbariérových tras ve městě investovala bezmála 40 milionů korun.

„Olomouc už udělala velké pokroky, aby se stala opravdu bezbariérovým městem. Tento rok jsme totiž již vyčerpali trasy, které jsme měli naplánované a které nejvíce hořely. Nové trasy na Lazce a na Tabulový Vrch jsou jaksi navíc, a přesto do nich chce radnice investovat. Jsem za to samozřejmě rád, protože úpravy přechodů a nájezdů na chodníky nejsou přínosem jen pro handicapované, ale také pro seniory a matky s kočárky,“ poznamenal předseda spolku Trend vozíčkářů Milan Langer.