"Chceme se přihlásit do národního programu Mobilita pro všechny a získat na úpravy státní dotaci," potvrdil náměstek primátora Ladislav Šnevajs (KDU- ČSL). Ve městě by měly vzniknout čtyři nové trasy a další čtyři by se alespoň projekčně připravily. Z celkových dvanácti milionů korun, které je na bezbariérové úpravy nutné vynaložit, by město podle Šnevajse platilo jen 3,1 milionu korun. A počítá s uvolněním financí z rozpočtu v příštím roce. "Zbytek by tvořila dotace," podotkl náměstek.

Bezbariérové úpravy trvají ve městě už od roku 2002. "Olomouc je skutečně na špičce, ale stále je co zlepšovat, zvláště ve středu města. Občas je to i drobnost, která vadí, schodek nebo kočičí hlavy. Zlepšení by bylo potřebné i v přístupu do Obchodů a úřadů," zhodnotil situaci Petr Štrajt, který se na vozíku denně pohybuje. Bezbariérové úpravy jsou často spojovány pouze s vozíčkáři, pro něž je snížení obrubníků životně důležité. Tyto úpravy ale mohou narušit pohyb jiných handicapovaných.

Při úpravách křižovatek jsou proto chodníky vybaveny také navigačním systémem "hrbolů" a vodících lišt pro zrakově postižené. "Nevidomí musí nějak dostat informaci o tom, kde končí chodník a začíná silnice," vysvětlil Jan Příborský z olomouckého Tyfloservisu. Dosavadní úpravy si vyžádaly v Olomouci přes 16 milionů korun, z nichž město platilo pouze sedm. Ocenění za bezbariérovost si radnice vysloužila i ve francouzském Štrasburku. Městem rovněž jezdí speciální bezbariérová linka MHD.

Paradoxní je, že bariéry ale existují na odboru sociální pomoci magistrátu, kam postižení docházejí pro dávky. "Příští rok by se zde měl objevit nový výtah i nájezdová rampa," uzavřel Šnevajs.

Kde budou příští rok příjemnější pěší trasy

Smetanovy sady, Polská, Schweitzerova
Hlavní nádraží, Hodolanská, U Bystřičky
Třída 17. listopadu
Hodolanská

Které trasy budou připraveny k pozdější úpravě

Fibichova, Hálkova, Vejdovského, Kosmonautů
Wellnerova, Dolní Hejčínská, Tomkova, Lazecká
Dvořákova, Žilinská
 Zikova