Lze si také udělat řidičák na automobil s automatickou převodovkou, ovšem toto oprávnění nedovoluje řídit klasický vůz s ručním převodem. V Olomouci takovou službu podle dvou majitelů autoškol nenajdete.

„Pokud někdo přijde, že chce řidičák za tři týdny, tak ho posíláme jinam. Na rychlokurzy se u nás nehraje,“ řekl Jaroslav Svozil, který vlastní autoškolu s pobočkami v Olomouci, Litovli a Uničově.

Majitel jiné autoškoly se rychlejším kurzům nebrání.

„Dneska je všechno možné. Lidé si mohou připlatit klidně hodiny navíc. To využívají hlavně žáci, kterým se nepovedla závěrečná zkouška, nebo ti, kteří si potřebují po letech osvěžit jízdu, dá se domluvit na všem. Všem však musí být jasné, že pokud nebudou mít hotové veškeré potřebné záležitosti a znalosti, řidičák jim nikdo nedá,“ popsal Pavel Novotný z Olomouce.

Řidičské oprávnění lze získat buďto výcvikem v kurzu, při kterém chodí uchazeči na teoretické přednášky skupinově, a nebo dálkově. V tomto případě se dosavadní neřidič vzdělává a připravuje individuálně třeba doma. Oba dva typy kurzů však musí zahrnovat osmadvacet hodin praktických jízd.

„Dvě hodiny jezdíme na cvičišti a dvě hodiny stráví lidi na trenažéru a potom je čeká vlastně oněch zbylých dvacet čtyři hodin v provozu,“ popsal školení Svozil, který upozornil, že mají nově také trenažér na motocykl.

Na cvičišti u Hradiska včera jezdila kurzistka, která si přikoupila jízdu navíc před dnešními opravnými praktickými testy.

„Neudělala jsem jízdy, takže to musím zopakovat. Hrozně se bojím komisaře, a že to neudělám ani na podruhé,“pověděla osmnáctiletá Jana Voňková, která seděla za volantem nepříliš typického vozu do autoškoly.

Černý Volkswagen kabriolet zakoupili u Svozilů zhruba před rokem, protože doba, kdy se v autoškole jezdilo ve favoritech, je podle majitele školy už nenávratně pryč.

Také jiné autoškoly musejí přizpůsobovat vozový park, a navíc zkušební vozidla dostávají od jednotlivých zájemců zabrat. „Auto vydrží tak tři čtyři roky. A to se bavím o novém. Vím, že některé autoškoly kupují i ojeté vozy, ale to není náš případ,“ řekl Novotný.

Také poznamenal, že velkou budoucností jsou kurzy v autech s automatickou převodovkou, ovšem ne v tuto chvíli.

Se zmíněnou službou souhlasil také syn majitele původně litovelské autoškoly David Svozil, za kterým už přišli dokonce dva zájemci.

„V Olomouckém kraji snad ani taková autoškola není, vím o Praze a Brně. Je to ale otázka času, kdy o to budou mít lidé větší zájem. Nicméně ti, kteří si udělají řidičák na automat, tak budou moct řídit auto pouze s touto převodovkou. Omezení je na zadní straně průkazu vyznačeno harmonizačním kódem číslo 10.02,“ upřesnil David Svozil, učitel v rodinné autoškole.

Klasika, žádný automat

Také u Novotných je v tuto chvíli přednější výuka v klasických, manuálně řízených autech.

„Zatím se nestalo, že by měl o automat někdo zájem, navíc teď o prázdninách máme dost klientů. Veliký zájem je především o řidičák na motorku bez omezení a také kvůli novelizaci zákona u přidělování řidičského oprávnění skupiny C,“ pověděl majitel olomoucké autoškoly.

Poznat už v autoškole, jak na tom bude nastávající řidič, je někdy očividné, jindy řidičské schopnosti ukáže až čas.

„Každý má předpoklad pro něco, někomu jde matematika, někdo lépe řídí. U některých případů to je vidět, že jsou šikovní už teď, u některých naopak, ale všechno je otázkou času a toho, jak se naučí jezdit a zvládat situace přímo v provozu,“ dodal Novotný, který také vyvrátil vžitý obraz špatného řidiče v podobě ženy za volantem.

Řidičský průkaz: matoucí A1 150

Olomouc/ Na nových řidičských průkazech se v kolonce za oprávněním pro skupinu A1 objevuje nově číslo 150, které mate nejednoho řidiče. Zmíněná cifra však neznamená, že opravňuje držitele takovéhoto průkazu k řízení silnějšího motocyklu, pouze je takzvaným harmonizačním kódem.

Šofér s řidičským průkazem s tímto značením může řídit motorku s objemem válců do 50 kubických centimetrů. Kód tak omezuje podskupinu A1, která opravňuje držitele k řízení lehkých motocyklů o objemu válců nepřesahujícím 125 kubických centimetrů a o výkonu nejvýše 11 kilowatt.

Řidičský průkaz skupiny B naopak v sobě zahrnuje oprávnění řídit mopedy a malé motocykly s maximální takzvanou konstrukční rychlostí 45 km/h.

Jak to vypadá v autoškole dnes?

• Průměrná cena za kurz v olomouckých autoškolách se pohybuje kolem 9500 korun. Dají se také zakoupit praktické hodiny jízd navíc, u kterých poplatek za jednu hodinu činí v průměru 350 korun.
• Z teoretických znalostí se píše test. Budoucí řidiči mají při jeho nesplnění možnost neustálého opakovaní. Pokusů je dostatek, ovšem placení se lidé nevyhnou.
• U takzvané ostré zkoušky, která je vyvrcholením celého řidičského kurzu, už neplatí, že na její jednotlivé části existuje omezený počet pokusů. Pokud se vám nepodaří ukončit zkoušky z teorie, konstrukce, či praktické části na poprvé, od termínu první zkoušky běží šesti měsíční lhůta, ve které máte šanci zkoušky zopakovat a zdárně udělat. Za každý opravný test musíte zaplatit, v případě Olomoučanů na magistrátu, ale také v autoškole.
– oprava teorie – 100 korun
– oprava konst. – 200 korun
– oprava jízdy – 400 korun