První na ráně byl autobus společnosti Student Agency, jejíž řidič minulý týden havaroval na Slovensku. Při nehodě zahynuli čtyři lidé. Žlutý autobus, který v úterý sledovali redaktoři Deníku, jel na trase mezi Prahou a Ostravou.

Ještě v Olomouci při vyjíždění z města směrem na Lipník nad Bečvou překročil rychlost zhruba o pětadvacet kilometrů v hodině, tachometr ukazoval pětasedmdesát.

Na dálnici pak opakovaně při jízdě z kopce přesáhl stokilometrovou konstrukční rychlost vozidla. V opravovaném úseku kolem Lipníku, kde značky dovolují jízdu jen šedesátkou, pak řidič zpomalil na pětaosmdesát.

Ovšem i další přepravní firmy by si měly své zaměstnance pohlídat. Řidič autobusu číslo 710 společnosti Veolia Transport (dříve Connex) jel včera po běžné silnici mezi obcemi rychlostí kolem sto kilometrů v hodině, ve vesnici mu „nedělalo problém“ jet sedmdesátkou.

Pro objektivitu je třeba zdůraznit, že redakce sledovala od úterý do pátku celkem šest autobusů obou zmíněných dopravců. Rychlost výrazně překročily dva z nich.

Na rychlou jízdu si občas stěžují i samotní cestující. „Když jsem naposled jela z Brna do Prahy se společností Student Agency, autobus už do Brna přijel s půlhodinovým zpožděním. Na dálnici se to řidič snažil dohnat. Cestující si nejdříve mezi sebou na nezodpovědný způsob jízdy stěžovali, nakonec se dokonce žena zvedla a požádala řidiče, aby zpomalil,“ vzpomenula na osobní zkušenost redaktorka Deníku Simona Horká.

Společnosti Student Agency i Veolia Transport se shodně od jízdy svých pracovníků distancovaly.

„Jako zaměstnavatel jim opakovaně klademe na srdce, aby veškeré platné předpisy dodržovali. Nikdo z našich řidičů nedostal ani byť jen korunovou sankci za to, že na místo přijel pozdě. Pokud bych to tak bylo, přebrali bychom okamžitě zodpovědnost za jakoukoliv pokutu či nehodu, která se na naších linkách stala. Odpovědnost za rychlou jízdu je proto na samotných řidičích,“ uvedl ředitel Student Agency Radim Jančura.

Podobně reagovala i Pavla Struhalová, provozní ředitelka Veolia Transport. „Pokud řidič překročí rychlost, vystavuje se riziku, že dostane pokutu a ztratí body. Navíc bez platného oprávnění by přišel i o práci“ uvedla Struhalová.

Autobusy mají zabudované tachografy, které zaznamenávají průběh jízdy. Student Agency však nemůže z tachografů na meziměstských linkách přesně vysledovat, jakou rychlostí jejich vozy jely v konkrétních úsecích. Firma proto hodlá do autobusů nainstalovat družicový systém, který by kontrolu zpřesnil.

Naopak Veolia Transport z tachografů dokáže průběh jízdy ověřit. „Každodenně je kontrolujeme a pokud odhalíme porušení silničních pravidel, řidiči strhneme prémie. Šoférům vždy zdůrazňujeme, ať přijedou na zastávku raději o pět minut později než o minutu dřív,“ doplnila Struhalová.

Jak vznikal test

Redaktoři Deníku vybrali náhodně šest autobusů a sledovali, jak dodržují profesionální řidiči pravidla silničního provozu.
Redakce nemá k dispozici licencované zařízení na měření rychlosti, proto při dodržení bezpečného odstupu odvozovala rychlost z tachometru vlastního vozu.
Rychlá jízda autobusů je natolik společensky nebezpečná, že redakce k testu přistoupila, i když se sama vystavuje riziku sankce.

Tresty

„Za překročení povolené rychlosti o pětadvacet kilometrů by řidič autobusu v obci zaplatil 2500 korun a ztratil by tři body. Při jízdě mimo obec by činila sankce 1000 korun a odečetli bychom mu 2 body,“ uvedla Soňa Štětínská, tisková mluvčí severomoravské policie.

Tragické nehody

Dvě smrtelné nehody v průběhu osmi dnů musela na přelomu září a října řešit společnost Student Agency. Při první z nich zemřela v Itálii stevardka autobusu, když se řidič nestačil vyhnout kamionu prudce vyjíždějícímu z parkoviště. Druhou pak na dálkové lince mezi Prahou a Bardejovem způsobil zřejmě pětadvacetiletý šofér autobusu. Při nehodě tehdy zemřeli čtyři cestující.
„Od těchto tragických událostí stevardky kontrolují, zda jsou cestující během jízdy připoutaní. Kromě toho naši řidiči pod třicet let budou muset projít psychologickými testy nad rámec zákona, abychom zjistili, nakolik jsou vyzrálí. Posílili jsme i náhodné kontroly v průběhu jízdy,“ uvedl Radim Jančura, ředitel společnosti Student Agency.