Jihomoravané cestující přes brněnské autobusové nádraží Zvonařka od pondělí využívají všech devětatřicet nástupišť. Po víc než rok trvající modernizaci se prostor dočkal kompletního otevření. Lidem slouží zcela nová výpravní budova, kde mohou počkat na autobus nebo se dozvědět informace ke svým spojům.

Objekt stojící při ulici Zvonařka funguje zatím ve zkušebním režimu. „Je funkční. Zatím jsou v něm ale pouze pracovníci informací. Co se týče předprodeje jízdenek, do nové budovy ho přesuneme ještě tento týden. V pondělí je ještě na původním místě,“ přiblížil předseda představenstva firmy ČSAD Brno Holding Antonín Grund. Společnosti nádraží patří. V objektu lidé v budoucnu najdou také občerstvení, už nyní tam fungují toalety.

Cestující si musí nově zvyknout na změnu číslování nástupišť. Jedničku najdou přímo u výpravní budově, zatímco dřív byla na opačné straně nádraží. S novinkou se v pondělí potýkala například Marta Dočkalová z Krumvíře na Břeclavsku, kde chtěla jet spojem jedoucím do Hodonína. „Dřív jsem měla nástupiště úplně vzadu, nyní jsem si myslela, že má spoj odjíždět ze dvojky, ale na panelu nejsou žádné informace. Budu se asi muset jít zeptat na informace,“ řekla žena v pondělí reportérovi Deníku Rovnost přímo na nádraží.

Dodala, že proměna areálu se jí líbí. „Nádraží je výrazně prosvětlené a prostorné, třeba ve srovnání s autobusovým nádražím Florenc v Praze,“ porovnala Dočkalová.

Cesta středem

Na nástupiště navedou cestující informační panely s časy odjezdů spojů. Najdou je u vstupu na nádraží od Galerie Vaňkovky a také nad středovou cestou. Další jsou pak na jednotlivých stanovištích autobusů.

Zásadní zlepšení pro cestující očekávají díky modernizaci Zvonařky představitelé společnosti Kordis, která koordinuje hromadnou dopravu v kraji. Mnohé regionální linky z nádraží vyjíždí. „Dlouhodobě jsme od lidí dostávali stížnosti třeba na vzhled Zvonařky. Teď očekáváme, že se lidem bude cestovat mnohem pohodlněji. Je tam příjemná čekárna, nová nástupiště, nádraží se dá projít prostředkem,“ uvedl mluvčí Kordisu Květoslav Havlík.

Právě cesta středem nástupišť je další z novinek proměněné Zvonařky. Dřív museli lidé chodit po jejich obvodu. Prostředí nádraží je oproti dřívějšku také mnohem prosvětlenější. „Ocelové konstrukce s betonovou střechou stavbaři očistili a opravili. Doplnili tam také osvětlení. Sloupy mají světlý nátěr,“ sdělili architekti Ondřej Chybík a Michal Krištof, kteří jsou autory návrhu modernizace nádraží.

Při návrhu chtěli architekti zachovat architektonický ráz a hodnotu brutalistické stavby vzniklé v osmdesátých letech minulého století. „Chtěli jsme ze Zvonařky udělat funkční veřejný prostor, který odpovídá požadavkům jednadvacátého století, a to po technické i estetické stránce. Výraznou rekonstrukci potřebovala už několik let," uvedli Chybík a Krištof.
Další využití získala střecha nádraží. K dřívějšímu parkování pro autobusy přibylo také parkoviště pro víc než padesátku aut. Na nástupiště se lidé dostanou výtahem.

Náklady na modernizaci nádraží přesáhly původně odhadovaných sto milionů korun. S první fází začali stavbaři už předloni v listopadu. Zhruba tři čtvrtiny celkových nákladů pokryla evropská dotace.