V té době se ještě budou úředníci olomouckého magistrátu probírat stohy dokumentů k dálnici D1.

Stavbu dálničního obchvatu totiž zablokovali ekologičtí aktivisté Děti Země, kteří nařkli přerovský stavební úřad ze systémové podjatosti.

Kraj jejich námitku uznal a příslušná povolení teď namísto Přerova vyřizuje Olomouc. Zahájení úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem je zatím v nedohlednu.

„Slavnostní poklepání základního kamene mimoúrovňového křížení v Předmostí se uskuteční 2. října. Stavba přijde na 432 milionů korun včetně DPH má být uvedena do provozu do třiceti měsíců,“ upřesnil ředitel olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.

Auta by se mohla začít prohánět po nové estakádě už v roce 2021.

Geodeti už vytyčují stavbu

Přípravy náročného projektu začaly už v těchto dnech.

„Předali jsme zhotoviteli staveniště a na místě jsou geodeti, kteří vytyčují stavbu. Zhotovitel zpracovává realizační dokumentaci, technologické předpisy a vyřizuje uzavírky,“ přiblížil.

Kudy průtah povede?

Vnitřní průtah městem začíná mimoúrovňovým křížením u podjezdu v Předmostí a napojí se na Polní ulici, která bude rozšířena na čtyři pruhy.

Řidiči ve směru od Olomouce díky tomu nebudou muset zajíždět pod podjezd, ale vyhnou se mu tím, že zamíří po estakádě nad železniční tratí. Auta se tak napojí na Polní ulici a vyhnou věčně ucpanému podjezdu v Předmostí.

Trasa povede přes křižovatku ulic Polní, Tržní, Dluhonská a dál na most Legií.

„V počátcích stavby mimoúrovňového křížení se budeme snažit pracovat na založení mostního objektu - estakády nad tratí. Ještě letos bude nutné zajistit konsolidaci násypu,“ upřesnil Martin Smolka.

Uzavírky a omezení na denním pořádku

Pro investora bude zřejmě největším oříškem skloubit náročnou stavbu mimoúrovňového křížení v Předmostí s ostatními dopravními akcemi ve městě tak, aby se Přerov úplně neucpal. Uzavírky a dopravní omezení se tedy v příštích třech letech stanou denním chlebem řidičů.

Stavba takzvaného průpichu vypukne v příštím roce a přijde na zhruba 160 milionů korun. Už letos v říjnu či listopadu ale stavebníci zbourají některé budovy v blízkosti nádraží, které musejí ustoupit stavbě. Podle ŘSD nyní probíhá výběrové řízení na firmu, která demolici provede.

„Jako první se začnou bourat dva domy na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Škodova. K zemi půjdou i další objekty směrem do Kramářovy ulice,“ upřesnil náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO), který má na starosti dopravu.

Průpich začíná na křižovatce ulic Komenského, Velké Novosady a Kojetínská a silnice povede přes průmyslový areál společnosti Juta s napojením na Tovární ulici u autobusového nádraží.

„Po dvou desítkách let konečně fyzicky začne stavba, která významně zlepší dopravu ve městě. Po dokončení průpichu se uleví Husově ulici, kde je velký pohyb chodců, ale i Kojetínské a Velkým Novosadům, protože na křižovatce už nebudou stát věčné kolony aut. Zkapacitní se dopravní skelet Přerova a odpadnou fronty v Palackého či na Velké Dlážce,“ zhodnotil Pavel Košutek.

I když se musejí řidiči v příštích letech smířit s kolonami kvůli částečným nebo úplným uzavírkám, výsledek bude stát za to.

„Ty stavby chceme, takže to musíme vydržet,“ uzavřel.