„Předpokládáme trochu delší návratnost, řádově tak pět let,“ uvedla vedoucí informačního centra Jitka Lučanová.

„Podle mého osobního odhadu bude letos o službu audioprůvodce o třicet procent větší zájem, protože jsme ji zdarma zahrnuli do výhod držitelů turistické karty Olomouc Region Card,“ vypočítal pracovník informačního centra Dušan Gavenda.

Širší propagaci, která by zviditelnila zajímavou možnost jak lépe poznat hanáckou metropoli, ale informační centrum neplánuje.

„Máme letáčky a reprezentativní materiály,“ uvedl Gavenda a dodal, že audioprůvodce je myšlen pouze jako doplněk pro cestující jednotlivce. Hlavní služba turistům, kterou informační centrum zajišťuje, je podle jeho pracovníků živý průvodce.

O přístrojích však někteří turisté vůbec nevědí.

„Přijela jsem do Olomouce se svým přítelem z Prahy. Jsme tu u známých. Ti jsou ale přes den v práci a tak si město procházíme sami. Máme rádi historii a hodně se nám tu líbí. O tom, že bychom si vzali živého průvodce, jsme vůbec ani nepřemýšleli. O elektronické podobě jsme však vůbec nevěděli,“ uvedla Jana Mikulová, která do Olomouce přijela na týden.

„Když však o videoprůvodci nyní vím, půjdeme se na něj přeptat. Pokud by nám namluvený hlas řekl něco o památce, u které stojíme – to není špatné,“ dodala Mikulová.

Olomoucké informační centrum má k zapůjčení deset sluchátek s mluveným textem o historických památkách města. Nejkratší výpůjční doba je dvě hodiny, za níž turista zaplatí stokorunu.

Dvacet osm zastávek, které audioprůvodce nabízí, lze za tak krátkou dobu obejít jen stěží.

„Během dvou hodin si lidé projdou spíš jen místa, která je opravdu zajímají. Kdo chce vidět všechno, může si za poplatek dvě stě padesát korun ponechat sluchátko na šest hodin,“ uvedl Gavenda.

Průvodce vypráví o historických památkách v?pěti jazycích. Bezkonkurenčně nejžádanější je čeština, za loňskou sezonu si tuzemští turisté půjčili přes stovku sluchátek.

Pětkrát menší zájem byl o?němčinu a angličtinu, Italové a Francouzi možnost dozvědět se fakta o historii Olomouce ze záznamu využili loňské léto jen šestkrát.

„Příští sezonu bychom chtěli rozšířit nabídku o polštinu a?ruštinu, ale rozšíření nabízených jazyků by stálo dalších tři sta tisíc. Jestli se nám potřebné peníze podaří sehnat, ještě nevíme,“ nastínila plány do budoucna Jitka Lučanová.