Lazce v ohrožení

Nejpočetnější diskutující skupinka se rekrutovala z obyvatel Lazců. Autoři návrhu totiž kromě dopravních evergreenů v podobě takzvané východní tangenty a západní tangenty směrem na Křelov navrhují i spojnici na severu města.

„Jižní a západní část města je podstatně lépe protkána a obsloužena, ta severní je na tom hůře. Všechna doprava a komunikace se děje podél severních hranic historického jádra,“ vysvětlil architekt Jakub Kynčl.

Lazečanům se však představa silnice vedoucí kousek od jejich obydlí příčí.

„Žijeme v klidné lokalitě s nádhernou dominantou Klášterního Hradiska. Jak bude silnice vypadat? Bude na pilířích?“ zajímala se obyvatelka Tylová. Architekt ji ujistil, že na pilířích nebude.

„A co pohled od nás? Budu se dívat na cestu a na protihlukovou stěnu? Proč stavíte cesty tam, kde žijí lidé, a ne o kus dál, kde nikomu nevadí?“ ptal se nespokojeně obyvatel Štencl.

„Není to žádný obchvat, ale severní spoj,“ řekl Kynčl. Město je podle něj potřeba brát jako celek a silnice pomůže třeba přetíženým ulicím Dobrovského a Studentské v bezprostředním sousedství historického jádra.

Novinky v MHD

Plán také počítá s novinkami v městské hromadné dopravě. Navrhuje místo pro novou vozovnu. „Jedná se o trojúhelník mezi hlavním železničním koridorem, železnicí, která jde na Hejčín, a Holickou. Jinak těžko využitelný a pro tuto funkci velmi vhodný,“ prozradil Kynčl.

Jedna ze dvou variant plánu počítá se vznikem rychlé příměstské tramvajové linky, která by vznikla na úseku nynější železniční trati do Horky od místa, kde překračuje Mlýnský potok, až po konec Moravských železáren. Autobusové nádraží by se podle plánu mohlo přesunout hned za hlavní vlakové nádraží.

Kempy u Moravy

Tvůrci plánu chtějí více propojit Olomoučany s řekou Moravou. Chtějí, aby vznikla atraktivní nábřeží, a navrhují i zastavět velkou plochu bývalého Vojenského opravárenského podniku na levém břehu. Architekti také plánují více parků a rekreačních míst třeba v podobě čtyř kempů u Moravy.

„Říkáte, že chcete posílit jakési zelené plíce města. Do toho mi nepasuje váš záměr vybudovat autokemping u rybníka v naší lokalitě. Bude to pro nás, nebo pro nějaké rybáře z Pardubic?“ ozval se tazatel Šindelka ze Slavonína.

Na dotaz zareagoval primátor Martin Novotný.

„V různých diskusích, například na webu Olomouckého deníku, se dočtete, že kempy zde chybí a že jsou radní hloupí. Když pak má vyrůst kemp nedaleko obydlí, je hned někdo proti. Je třeba si uvědomit, že to jsou jen návrhy a ne všechny čtyři kempy musejí vzniknout tak, jak jsou navrženy,“ vysvětlil primátor.

Vznik subcenter

Architekti nabízejí rozdělit město do několika subcenter, která by měla být i v příměstských oblastech. O co jde?

„Může to být náměstí, park a s ním spojená vybavenost, jako je obchod, hospoda, případně mateřská školka nebo škola. Směřujeme k tomu, aby se město rozdělilo na víc samostatně fungujících městeček,“ vysvětlil Kynčl.

„Navrhujeme rozšíření centra o prostor mezi historickým jádrem a vlakovým nádražím. Masarykova třída je dnes již dokončená. Hlavní rozvoj si představujeme v jižní páteři, tedy v prostoru třídy Kosmonautů,“ uvedl architekt.

Připomínky k územnímu plánu mohou lidé podávat do konce července, na internetu se mohou seznámit s detaily. Materiál pak projde složitým kolotočem posuzování různými orgány a na stůl rady města se dostane v polovině příštího roku.