Antabus pomáhá proti rakovině, zjistili olomoučtí vědci

Lék na alkoholismus funguje v boji s rakovinou. S průlomovým zjištěním přišli výzkumníci z Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM ) Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

7.12.2017

Ilustrační fotoFoto: ČTK/imago/blickwinkel

Podle olomouckých vědců má disulfiram, levný lék prodávaný pod názvem Antabus, mimořádné protinádorové účinky.

Na výzkumu pracuje mezinárodní tým vědců z pěti zemích světa.

Objev ve středu publikovali v jednom z nejprestižnějších vědeckých časopisů Nature.

Práce vychází z epidemiologické studie provedené na dánských pacientech - alkoholicích, u nichž bylo zjištěno maligní onemocnění.

„Ukázalo se, že pacienti, kteří i po nádorové diagnóze nadále užívali disulfiram, měli výrazně menší riziko úmrtí než pacienti, kteří s užíváním přestali. Tato data, poukazující na možný protinádorový efekt disulfiramu, motivovala další molekulárně biologický výzkum zaměřený na působení léčiva na nádorové buňky,“ informoval profesor Jiří Bártek, který vede vědecký tým.

Škodí nádorovým buňkám

Do výzkumu, který kombinoval laboratorní, preklinický a epidemiologický přístup, se zapojili kromě výzkumníků z ÚMTM i experti z Dánska, Švédska, Švýcarska, USA a Kanady.

Zjistili, že disulfiram je v lidském těle za přispění mědi metabolizován na jinou látku, která se akumuluje v nádorových buňkách a v nich se váže na NPL4 protein.

„Tím způsobuje jeho imobilizaci a ztrátu funkčnosti,“ vysvětloval profesor.

Funkční bílkovina NPL4 je nezbytnou součástí důležité molekulární dráhy, která pomáhá buňkám vyrovnávat se stresem způsobovaným akumulací poškozených proteinů.

„Právě nádorové buňky jsou běžně vystavené obrovské nadprodukci defektních proteinů. Plně funkční p97/NPL4 dráha je tak značně důležitá pro jejich další přežití a je považována za atraktivní cíl budoucí léčby,“ objasňoval.

S nově nabytou znalostí molekulárního cíle bude pode výzkumníků zřejmě možná personalizace čili přizpůsobení léčby disulfiramem a jeho podání nemocným s nejvyšší pravděpodobností účinku.

K provedení studie u pacientů závislých na alkoholu pomohl také odborný tým Andrey Miklovičové z Psychiatrické léčebny v moravském Šternberku.

Nová uplatnění pro stará léčiva

Vědci nadále pokračují ve svém převratném bádání, které postupně začínají testovat v praxi, a to ve spolupráci s Fakultní nemocnicí Olomouc.

Účinky Antabusu v kombinaci s mědí nyní ověřují v klinické studii, která je otevřena pro pacientky s metastatickým karcinomem prsu (více zde).

Objev týmu pod vedením olomouckých vědců ukazuje také na potenciál využití již existujících a schválených léků na nová onemocnění.

Mohou být slibnou alternativou vývoje nových protinádorových léčiv, který je extrémně finančně a časově náročný.

„Hledání nových uplatnění pro stará léčiva je zvláště atraktivní pro akademický translační výzkum s ohledem na podstatně menší náklady na jejich uvedení do fáze klinického hodnocení. Probíhá na mnoha špičkových akademických pracovištích, ale i v některých farmaceutických firmách,“ informoval Bártek.

Autor: Daniela Tauberová

7.12.2017 VSTUP DO DISKUSE

Hasiči vyjíždí kvůli silnému větru. Řeší popadané stromy i uvolněné plechy
4

Silný vítr na Olomoucku shazoval stromy a zvedal plechy

Tragická nehoda mercedesu ve Wolkerově ulici v Olomouci
2 9

Tragický náraz hokejistova mercedesu šetří kriminálka

Pohyb v Sigmě: rušno mezi obránci, otazník u Yunise i zkouška dorostenců

Pátkem začala fotbalistům Sigmy dovolená, do přípravy nastoupí na začátku ledna.

Pojištění pracovní neschopnosti může vytrhnout trn z paty

Dlouhodobá léčba nemoci nebo úrazu zamává nejen s psychikou člověka, ale také s jeho peněženkou. Pokud nemáte našetřenou solidní rezervu, zamyslete se nad připojištěním pracovní neschopnosti. Může vám přijít vhod. Co byste o připojištění měli vědět prozrazuje David Kučera, finanční poradce Partners.

Řidič se po dálnici řítil v protisměru. Skončil na psychiatrii

Velmi nebezpečnou situaci zažili řidiči na dálnici z Mohelnice do Olomouce.

Pitbul kousnul návštěvnici baru do obličeje

Do fakultní nemocnice odvezla záchranka mladou ženu, kterou v jednom z přerovských barů pokousal pitbulteriér její známé.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.