Antabus pomáhá proti rakovině, zjistili olomoučtí vědci

Lék na alkoholismus funguje v boji s rakovinou. S průlomovým zjištěním přišli výzkumníci z Ústavu molekulární a translační medicíny (ÚMTM ) Lékařské fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

7.12.2017

Ilustrační fotoFoto: ČTK/imago/blickwinkel

Podle olomouckých vědců má disulfiram, levný lék prodávaný pod názvem Antabus, mimořádné protinádorové účinky.

Na výzkumu pracuje mezinárodní tým vědců z pěti zemích světa.

Objev ve středu publikovali v jednom z nejprestižnějších vědeckých časopisů Nature.

Práce vychází z epidemiologické studie provedené na dánských pacientech - alkoholicích, u nichž bylo zjištěno maligní onemocnění.

„Ukázalo se, že pacienti, kteří i po nádorové diagnóze nadále užívali disulfiram, měli výrazně menší riziko úmrtí než pacienti, kteří s užíváním přestali. Tato data, poukazující na možný protinádorový efekt disulfiramu, motivovala další molekulárně biologický výzkum zaměřený na působení léčiva na nádorové buňky,“ informoval profesor Jiří Bártek, který vede vědecký tým.

Škodí nádorovým buňkám

Do výzkumu, který kombinoval laboratorní, preklinický a epidemiologický přístup, se zapojili kromě výzkumníků z ÚMTM i experti z Dánska, Švédska, Švýcarska, USA a Kanady.

Zjistili, že disulfiram je v lidském těle za přispění mědi metabolizován na jinou látku, která se akumuluje v nádorových buňkách a v nich se váže na NPL4 protein.

„Tím způsobuje jeho imobilizaci a ztrátu funkčnosti,“ vysvětloval profesor.

Funkční bílkovina NPL4 je nezbytnou součástí důležité molekulární dráhy, která pomáhá buňkám vyrovnávat se stresem způsobovaným akumulací poškozených proteinů.

„Právě nádorové buňky jsou běžně vystavené obrovské nadprodukci defektních proteinů. Plně funkční p97/NPL4 dráha je tak značně důležitá pro jejich další přežití a je považována za atraktivní cíl budoucí léčby,“ objasňoval.

S nově nabytou znalostí molekulárního cíle bude pode výzkumníků zřejmě možná personalizace čili přizpůsobení léčby disulfiramem a jeho podání nemocným s nejvyšší pravděpodobností účinku.

K provedení studie u pacientů závislých na alkoholu pomohl také odborný tým Andrey Miklovičové z Psychiatrické léčebny v moravském Šternberku.

Nová uplatnění pro stará léčiva

Vědci nadále pokračují ve svém převratném bádání, které postupně začínají testovat v praxi, a to ve spolupráci s Fakultní nemocnicí Olomouc.

Účinky Antabusu v kombinaci s mědí nyní ověřují v klinické studii, která je otevřena pro pacientky s metastatickým karcinomem prsu (více zde).

Objev týmu pod vedením olomouckých vědců ukazuje také na potenciál využití již existujících a schválených léků na nová onemocnění.

Mohou být slibnou alternativou vývoje nových protinádorových léčiv, který je extrémně finančně a časově náročný.

„Hledání nových uplatnění pro stará léčiva je zvláště atraktivní pro akademický translační výzkum s ohledem na podstatně menší náklady na jejich uvedení do fáze klinického hodnocení. Probíhá na mnoha špičkových akademických pracovištích, ale i v některých farmaceutických firmách,“ informoval Bártek.

Autor: Daniela Tauberová

7.12.2017 VSTUP DO DISKUSE

Vánoční Finocup 2017
13

Vánoční Finocup okořenili reprezentanti a mistr světa

Jak se za starých časů na Hané slavily vánoční svátky se mohli v sobotu přesvědčit návštěvníci skanzenu v Příkazech.
30

Advent ve skanzenu: hanácké pohádky i cukroví z pece

Z bývalé likérky bude moderní centrum Dolan. Podoba už se rýsuje

V Dolanech se pomalu rýsuje srdce obce. Tepat bude v areálu bývalé likérky, odkud vyrážela do světa slavná whisky Gold Cock.

AUTOMIX.CZ

Víte, co je černý led? Poradíme, jak ho poznat a jak se s ním vypořádat

Ze všech zimních nástrah na motoristy (a vlastně obecně na všechny), je jednou z nejhorších takzvaný „černý led“. Ten je totiž skoro nerozpoznatelný, ale strašlivě kluzký, což může způsobit velkou spoustu nemilých situací. Znáte taková ta videa, kdy se auta se zabržděnými koly nekontrolovaně kloužou jako saně? Tak přesně to umí černý led.

Na Floře vypukly vánoční trhy. Podívejte se dovnitř

Vánoční trhy v pátek dopoledne zahájily svůj provoz na olomouckém výstavišti Flora.

Nově narozená miminka na Olomoucku - 48. a 49. týden 2017

Díky vstřícnosti olomoucké a šternberské porodnice vám na našem webu přinášíme fotky dětí, které se právě narodily.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.