Změny oznámil ministr dopravy v demisi Zdeněk Žák v neděli. Ne všem řidičům se ale zamlouvají.

„Myslím si, že je pěkná hloupost, aby se na tak krátkém úseku neustále střídaly rychlosti," řekla Jana Malíšková, která denně jezdí z Prostějova do Olomouce za prací.

Výhrady má i policie, podle které by na rychlostní silnici R46 měla zůstat snížená rychlost kvůli bezpečnosti.

Mezi Olomoucí a Prostějovem budou smět motoristé jet maximálně stodesítkou, v křižovatkách bez připojovacích pruhů pak budou muset zpomalit na devadesát kilometrů za hodinu.

Rychlosti na R46 z Vyškova do Olomouce od pondělí 14. října

„Přijde mi to zbytečné vyhazování peněz za značky, řidiči si stejně pojedou po svém. Z vlastní zkušenosti vím, že u Olšan u Prostějova je osmdesátka a nikdo to nedodržuje. Všichni tudy jedou minimálně stovkou," poznamenala řidička Jana Malíšková.

Mezi Prostějovem a Brodkem u Prostějova se bude dát jet stotřicítkou. Návrat nejvyšší povolené rychlosti na českých silnicích vnímá motorista z Brodku u Prostějova Pavel Kopecký jako dobrý nápad.

„Je to dobře, že se zvýší na stotřicítku, už dávno se tu tak jezdí. Jde jen o to, aby se to oficiálně povolilo. Mezi Prostějovem a Brodkem nejsou žádné větší nerovnosti," upozornil řidič. I na této trase ale bude muset on i ostatní zpomalit na sto desetikilometrovou rychlost, a to ve dvou zatáčkách u Žešova. Od Brodku po vyškovské letiště povolí dopravní značky opět jen 110 kilometrů za hodinu.

Po opravách

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) mezi Olomoucí a Vyškovem provedlo v uplynulých měsících rekonstrukci svodidel a také části úseků povrchu silnice. Ředitel jeho olomoucké správy Martin Smolka nechtěl úpravy rychlosti komentovat.

„Rozhodnutí je v kompetenci ministerstva dopravy," uvedl stroze zástupce ŘSD.

R46? Rychleji, zavelil ministr

Podle Zdeňka Žáka, ministra dopravy v demisi, už není důvod, proč na některých částech nejvyšší rychlostní limit nezvýšit. Za snížením na stokilometrovou rychlost stál podle ministra Žáka špatný technický stav, který však napravil nový asfalt a bezpečnější svodidla.

„Stát vynaložil stovky milionů korun na nápravu stavu a dnes je komunikace ve špičkové podobě, vybavena nadstandardními prvky, které nejsou ani na některých starších rychlostních komunikacích či dálnicích," oznámil Zdeněk Žák.

Spor s policií

Jeho ministerstvo vede spor s policií, podle které by se mělo po R46 jezdit nadále pomaleji, tedy stodesítkou.

„Jde především o bezpečnost. Určitě je lepší nechat na celém úseku jednotnou rychlost, než komunikaci dělit různými omezeními," řekla Marta Vlachová, krajská policejní mluvčí.

Ve svém nedělním prohlášení se Zdeněk Žák obul právě do policistů, když R46 označil jako "Klondike" pro vybírání pokut za nedodržování povolené rychlosti. Proti tomu se Marta Vlachová ohradila.

„Právě od toho jsme tady, abychom kontrolovali dodržování nejen nejvyšší povolené rychlosti, ale i dalších zákonem daných nařízení," dodala krajská policejní mluvčí.