Společnost General Electric začala s testováním motoru už v květnu 2017, v březnu 2018 s motorem poprvé vzlétlo letadlo. GE pro první testování využívalo Boeing 747.

Boeing 737 MAX. Ilustrační snímek
Návrat do služby. Boeingy 737 MAX by mohly znovu vzlétnout ještě letos

Nový model vychází z motoru GE90, má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější. Osmnáctitunový motor má vzletový tah 470 kN.

Testování provázely potíže

Testování motoru provázely některé potíže, které schvalování oddálily. Přišlo se na ně při finální fázi testování za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru.

Letiště Praha v době krize způsobené koronavirem.
Letiště Praha prodělává 100 milionů měsíčně, žádá o miliardy z fondu obnovy

Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém v podobě častějších oprav motorů. Podobné problémy měl výrobce motorů Rolls-Royce s motory pro dreamlinery. GE už vyvinula odolnější díly, ale musí je znovu testovat.

Boeing současně pokračuje v testování nového dálkového letadla 777X. Minulý týden zařadil do provozu již čtvrtý testovací letoun.