Od okresního soudu v červnu odešly ženy s podmínkou. Za usmrcení z nedbalosti jim soud prvního stupně uložil 18 měsíců s dvouletou zkušební dobou, původně jim hrozilo až šest let vězení. Rozsudek odvolacího osudu je pravomocný.

„Obžalované se zprošťují obžaloby, protože skutek není trestným činem,“ sdělil předseda senátu krajského soudu Bohuslav Mierva. „Nebylo zcela jednoznačně prokázáno, že za tuto tragédii nesou z hlediska trestního odpovědnost obžalované,“ uvedl soud.

Jak se tragédie udála?

K tragédii došlo v červenci 2016 na trase z Luhačovic do Prahy. Vlakvedoucí a průvodčí měly porušit své povinnosti tím, že se před odjezdem vlaku z olomouckého nádraží nepřesvědčily se o řádném uzavření dveří vozu s oddílem pro cestující s malými dětmi. Vlak ze stanice vyjel s nedovřenými dveřmi.

Ty se kvůli zrychlování soupravy a působení silného proudu vzduchu v úseku mezi Olomoucí a Štěpánovem ve více než stokilometrové rychlosti samovolně otevřely a dívenka, které v tu chvíli stála na představku v prostoru u WC a držela se, z vlaku vypadala. Matka byla v ten moment na toaletě s druhou dcerkou.

Vědomá ani nevědomá nedbalost

Podle odvolacího soudu je spousta příčin, které vedly k tragické události. S hodnocením důkazů okresním soudem se neztotožnil.

„Některé hodnocení je až tendenční a jednostranné. Máme za to, že nebyly naplněny znaky vědomé nedbalosti, ale ani nedbalosti nevědomé,“ uvedla při odůvodnění závěru soudkyně Lenka Konrádová.

Obžalované Soukupová a Stejskalová zachovaly podle odvolacího soudu potřebnou míru opatrnosti. Nemohly vědět, že se za daných okolností mohou dveře otevřít.

„Za dané situace a daného stavu by snad ani své povolání vykonávat nemohly, protože pak by zde byla otázka, kdy by vlak z jednotlivých stanic vyjel,“ uvedla Konrádová.

Aby měly stoprocentní jistotu, musely by ženy obejít všechny dveře, zkontrolovat je a případně přibouchnout.

Ověřovací pokus

Předseda senátu Mierva poukázal na výsledek ověřovacího pokusu, při kterém se zkušení pracovníci železničního dopravce na vzdálenost jednoho vagónu trefili pouze z 58 procent, když pohledem určovali, zda jsou dveře vozu skutečně zavřeny. A to předem věděli, na co se mají soustředit.

„Naše ženy to předem nevěděly,“ uvedl k pokusu, o kterém u odvolacího soudu znovu hovořil předvolaný svědek, ředitel ostravského inspektorátu Drážní inspekce Petr Maikranz.

Odvolací soud uvěřil průvodčí, že nemusela vidět posledního cestujícího, který na poslední chvíli nastupoval a pořádně nezavřel dveře. Okresní soud jim vytýkal, že na opozdilce nereagovaly.

Spousta povinností pracovní čety

„Nepovažujeme za účelové tvrzení nebo snahu se nějakým způsobem vyvinit, ale ona ho skutečně vidět nemusela. Pokud se podíváme na kamerový záznam a vezmeme si všechny předpisy, co četa má všechno dělat: vítat cestující na nástupišti, zdravit, ptát se, jestli nepotřebují nějaké informace, kontrolovat východy, jestli náhodou někdo nedobíhá,“ vyjmenovávala Konrádová a připomněla, jak do zadních dveří zadního vagónu nastupoval cestující, který požadoval informace o tom, kam má uložit kolo.

„Plnila svoje povinnosti,“ uvedla soudkyně.

Zdrcená žena

Jednání u odvolacího soudu se nezúčastnila ani jedna z obžalovaných.

Jarmila Soukupová sice přišla v doprovodu manžela do jednací síně, ale vzhledem k jejímu stavu se omluvila a soud jí umožnil, aby z jednání odešla.

Na ženě bylo znát, že je tragickou událostí zdrcena. Plakala.

Rodina: Nechceme, aby se to opakovalo

Zástupce rodiny mrtvé dívenky Ondřej Kovář nekomentoval závěr soudu, proti kterému už není možné odvolání, pouze se lze dovolat k Nejvyššímu soudu.

„Pro rodinu je prioritou, aby byla po tomto řádném vyšetření prostřednictví soustavy soudů přijata odpovídající opatření, aby se podobné neštěstí už neopakovalo,“ uvedl po vynesení rozsudku.

Podíl maminky na nešťastné události vyšetřovatelé vyloučili. Žena byla stále v blízkosti dívenky.

O náhradě škody soud nerozhodoval, protože rodina ji nepožadovala. České dráhy se s nejbližšími dívenky mimosoudně vyrovnaly.

Dopravce už dříve ujistil, že dráhy přijaly sérii opatření, aby podobnému neštěstí ve starších soupravách a vozech předešly. Namontovaly světelnou signalizaci, aby vlakové čety jasně věděly, zda jsou dveře před odjezdem stoprocentně uzavřeny.