Z tříčlenné posádky si jeden voják odnesl těžká zranění, mimo jiné přišel o ruku.

V současné době není jasné, kdo nebo co je za tragédii zodpovědný. Pondělní výpovědi kolegů obžalovaných by měly pomoct případ objasnit.

„Souhra nešťastných okolností,“ řekl k příčinám nehody Aleš Zdráhala, advokát jednoho z obžalovaných vojáků.

Stejně si tragédii vysvětluje i Jiří Bartošík, řidič vozidla, které tehdy vystřelilo.

Soudkyně Markéta Langerová líčení odročila na 8. listopadu, kdy by měl soud vyslechnout další svědky.

Závada na kanonu

Během pondělních výslechů se ukázalo, že při nácviku nočních střeleb vznikla u jedné z posádek závada na kanonu.

„S vozidlem jsme stáli a pokoušeli se ji odstranit,“ popsal situaci Jiří Bartošík.

„Když se nám to podařilo, dostali jsme od řídícího věže povolení pokračovat,,“ dodal.

Že ostatní dvě posádky pokračovaly v jízdě a dostaly se až 200 metrů před ně, prý Jiří Bartošík ani jeho kolegové nevěděli.

Všechna tři vozidla se přitom měla pohybovat ve stejné linii. Posádky zbylých dvou „bévépéček“ se brání tím, že nedostali pokyn k zastavení.

„O závadě ve vedlejším vozidle jsme věděli. Řídící věže nám ale nedal pokyn zastavit, takže jsme pokračovali podle předepsaného plánu,“ řekl Lukáš Kadlec, velitel zasaženého vozu.

Viditelnost hrála roli

Stěžejní roli hrála během květnového nácviku nočních střeleb viditelnost.

Podle obžalovaného Zdeňka Havaly, který tehdy plnil funkci řídícího, není možné z věže dohlédnout až na bojová vozidla. V pondělí mu dal zapravdu i technik věže.

„Posádka byla v tu dobu 700 metrů od věže. Na takovou vzdálenost není možné bez dalekohledu zjistit, jestli auto stojí, nebo se bez rozkazu z věže rozjelo,“ řekl technik.

Členové posádek se zase u soudu odvolávali na konstrukci „bévépéček“, která jim zakrývá část výhledu.

„Věž je otočná o 360 stupňů, ale lafeta ve vozidle zakrývá veliteli část výhledu doleva,“ popsal problém Lukáš Kadlec.

Velitel, který má povinnost sledovat, zda jsou ostatní vozidla ve stejné linii, tak podle Kadlece může kontroloval jen prostor na pravé straně.

„Co se děje vlevo od vozidla, nemá velitel jak pozorovat,“ dodal.

Souhra několika okolností

Zásadní chybou během nočních střeleb bylo zřejmě to, že se dvě bojová vozidla dostala několik desítek metrů před třetí.

„Tím rapidně překročila maximální úhel 45 stupňů, pod který se vozidla mohou vzájemně dostat,“ uvedla soudkyně Markéta Langerová.

Jestli za chybu mohla technická závada, nebo člověk, zatím jasné není.

Vojáci, kteří v pondělí vypovídali, věří, že šlo o souhru několika okolností.

„Neumím to vysvětlit. V jednu chvíli se objevila závada na kanonu a ostatní vozidla zároveň nedostala žádný pokyn, kterými by na závadu ve třetím bévépéčku zareagovala,“ uvedl Lukáš Kadlec.

Řidič Jiří Bartošík, který seděl ve střílejícím vozidle se závadou na kanonu, u soudu také upozornil na to, že střelec ve vozidle neslyší pokyny z věže.

„Řídící věže dává pokyny veliteli vozu, ten je následně zadává zbytku posádky,“ uvedl.

Co tehdy do vysílačky velel řídící věže Zdeněk Havala, a co řekli další dva obžalovaní, střelec Luděk Niedermeier a velitel vozidla Marcel Kulišťák, soud zjišťuje.