Rozesílají si mezi sebou e-maily a na webových stránkách určených pro motoristy vedou diskuse o tom, jak na moderní radar v policejní „stíhačce" vyzrát a sestavují seznamy registrační značek policejních passatů.

Někteří řidiči překvapivě tvrdí, že auto s radarem, které není označeno nápisem policie nemusejí vůbec respektovat.

O tom, jak vyzrát na nové policejní vozy volkswagen passaty a jak se vyhnout pokutě za rychlou jízdu diskutují řidiči z Olomoucka nejen mezi sebou, ale také například na internetových stránkách www.autoforum.cz.

Sestavují tam seznam registračních značek nových policejních passatů určených pro stíhání dálničních pirátů.

Radí si také v tom, jaký mají proti policejní „stíhačce" použít antiradar.

Někteří motoristé však šíří také mylné informace, na které by sami mohli doplatit.

Například tvrzení, že pokud není policejní passat zvenku označený nápisem policie, nemusejí respektovat výzvu k zastavení ani platit pokutu za překročení povolené rychlosti.

Krajské družstvo pardubické dopravní policie má novou posilu. Speciál VW Passat.

Zřetelný nápis policie a musíte zastavit

Podle vedoucího odboru dopravní služby policejního ředitelství pro Olomoucký kraj Dušana Věženského je tato informace mylná.

„Policejní passaty mají samozřejmě udělenou výjimku a nápisy a barvami typickými pro policii být označené nemusí. Ve chvíli, kdy passat měří rychlost dalšího vozidla nemusí být nijak označený. V okamžiku, kdy dává pokyn řidiči k zastavení však už má zapnutou sirénu, rozsvícený maják na střeše a vnitřní majáky ve voze. Navíc na zadní části vozu svítí panel s nápisem policie, zastavte vozidlo. Z tolika prvků každý řidič lehce pochopí, že je to policejní vůz a že má na jeho výzvu zastavit," uvedl Věženský.

Pražský advokát Jan Zůbek, který se specializuje na dopravní právo však tuto záležitost nepovažuje na zcela jednoznačnou.

Vyhláška o způsobu označení služebních vozidel říká, že policejní vozy v nestandardních barevných provedeních mají být na přední části kapoty a na dveřích označeny nápisem policie.

„Zákon o provozu na pozemních komunikacích však uvádí, že policista má i v případě, kdy jede v neoznačeném voze oprávnění zastavit jiné vozidlo. V praxi je to tak, že řidič by měl na autě, které ho vyzývá k zastavení vidět zřetelný nápis policie. Ten by měl podle mého názoru respektovat, protože jinak se vystavuje tomu, že ho policie zastaví pomocí donucovacích prostředků. Každý motorista ať si sám zváží, zda mu to za to stojí. Já bych raději zastavil," míní Zůbek.

Krajské družstvo pardubické dopravní policie má novou posilu. Speciál VW Passat.

Posílají si čtyři roky starý e-mail

Krajský koordinátor BESIPu Miroslav Charouz potvrdil, že mezi řidiči z Olomoucka stále kolují zavádějící informace.

Například od dubna, kdy policie pořídila nové typy passatů si motoristé mezi sebou znovu posílají zhruba čtyři roky starý e-mail.

„V něm se tvrdí, že neoznačenému policejnímu passatu nemusejí zastavit a že když v něm policie za dálničním pirátem jede rychlostí 180 kilometrů v hodině, dopouští se sama přestupku. Obojí je nesmysl, policie má pro tento účel výjimku. Naproti tomu řidič, který dodržuje rychlost a jezdí podle předpisů se vůbec nemusí obtěžovat tím, že by na projíždějících passatech musel ´kontrolovat´ registrační značky, prudce šlapat na brzdový pedál a měl se obávat pokuty za vysokou rychlost," řekl Charouz.

V případě, že by i jeho na silnici zastavoval neoznačený vůz s majákem a nápisem policie na elektronickém panelu, určitě by zareagoval.

„Budu jejich výzvu samozřejmě respektovat. Na našich silnicích je obrovské množství řidičů, kteří jezdí agresivně, nebezpečně rychle, nezastavují na stopce, předjíždějí na nepřehledných úsecích a ohrožují životy chodců a dětí přímo u škol. Proto mi neoznačené policejní passaty nevadí," dodal Charouz.

Nové policejní passaty

– zrychlí z nuly na 100 km za 5,8 sekundy
– mají obsah motoru 3,6 litru
– cena vozu je kolem 1,6 milionu korun
– omezovač je nastavený na 250 kilometrů v hodině
– jsou vybaveny šestistupňovou automatickou převodovkou
– mají výkon 220 kW (300 k)
– přesně měří rychlost projíždějících i protijedoucích vozidel nejen za jízdy, ale i staticky při stání na ulici
– podle registrační značky si passat automaticky zkontroluje, zda měřený vůz není kradený
– zároveň se zkontroluje, zda má automobil platnou technickou kontrolu

- v regionu nejčastěji měří na silnicích R 35 Mohelnice-Olomouc-Lipník nad Bečvou a na R46 Olomouc-Prostějov– v Olomouci

- staticky měří například u hotelového domu ve Velkomoravské ulici, kde řada řidičů nedodržuje povolenou rychlost