Téměř dvojnásobně oproti stejnému období loňského roku narostly přestupky způsobené špatným technickým stavem vozidel. Počet mrtvých na silnicích v Olomouckém kraji se nezměnil.

Dopravní nehody si tu za prvních devět měsíců letošního roku vyžádaly celkem devětatřicet životů, což je stejné číslo jako za stejné období roku 2009. Při kolizích na cestách se sto padesát tři lidí zranilo těžce a devět set devadesát lehce.

Alkohol za volantem

Přestože smrtelných případů na silnicích neubylo, úhrn všech nehod poklesl o dvě stě padesát čtyři případů. Letos se jich stalo něco málo přes tři tisíce.

Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patřil nesprávný způsob jízdy (1594 nehod, pozn red.), vysoká rychlost (502 nehod, pozn. red.), ve 323 případech řidiči nerespektovali přednost v jízdě a u 240 nehod sehrál zásadní roli alkohol,“ informovala krajská policejní mluvčí Marta Vlachová.

Významně stoupl počet opilých motoristů. Do konce září jich policisté odhalili šest set padesát, loni jich přitom bylo čtyři sta šedesát dva.

„Tento stav je alarmující. Například na Olomoucku jsme loni zadrželi sto podnapilých řidičů, letos jich už bylo dvě stě padesát šest,“ řekla Vlachová.

S velkým počtem řidičů pod vlivem drog se zase potýkají na Jesenicku. „Šoférů, kteří sedli za volant po požití návykové látky, jsme celkem odhalili devětasedmdesát. Jen na Jesenicku jich bylo sedmašedesát,“ vypočítala Vlachová.

Nejčastějším přestupkem zůstalo i letos překročení rychlosti, i když i těch mírně ubylo. „Letos jsme za devět měsíců zastavili 10 978 řidičů, kteří jeli příliš rychle. Loni těchto přestupků bylo 11 639,“ konkretizovala policejní mluvčí.

Téměř dvojnásobně vzrostl počet vozů ve špatném technickém stavu. Policisté jich odhalili 5343, loni to bylo 2910. V této oblasti neslavnou první příčku obsadilo Přerovsko, kde jezdilo 1599 takových aut, kdežto loni jich bylo 693.

Vysoký nárůst zaznamenala statistika také na Prostějovsku, kde počet odhalených vozidel v nevyhovujícím technickém stavu stoupl ze sto jednapadesáti na sedm set padesát pět.

Smrtelných havárií nepřibylo, ani neubylo. Poslední dvě, které stály dva lidské životy, se staly v září a obě se odehrály na rovném úseku mezi Olomoucí a Horkou nad Moravou poblíž poděbradských jezer. Smrtí cyklisty skončila příliš rychlá jízda opelu, jehož řidič nezvládl situaci v pondělí 13. září v podvečer.

„Sedmadvacetiletý šofér Opelu Corsa na přehlednému úseku nepřizpůsobil rychlost stavu vozovky a narazil do údajně neosvětleného cyklisty,“ informoval tehdy olomoucký policejní mluvčí Petr Čunderle.

Osmačtyřicetiletý cyklista na místě podlehl mnohačetným zraněním hrudníku, hlavy a dolních končetin.

Náraz do stromu

Druhá tragická nehoda na stejném místě se stala o necelé dva týdny později. V neděli 26. září krátce po druhé hodině ranní zemřel po nárazu auta do stromu spolujezdec.

„Pětadvacetiletý motorista ve voze značky Volkswagen Passat nepřizpůsobil rychlost povětrnostním podmínkám, na mokré vozovce dostal smyk a vyjel nejprve vpravo mimo vozovku a pak do protisměru, kde bokem narazil do stromu,“ informovala již dříve krajská policejní mluvčí Jitka Dolejšová.

Spolujezdec, který zůstal v autě zaklíněný, na místě zemřel.