Dvě stě osmdesát metrů bronzových lan vzali pachatelé tento týden na trati z Prostějova do Bedihoště.

„Lana z šesti sloupů vážila celkem asi sto devadesát šest kilogramů,“ uvedla prostějovská policejní mluvčí Eva Čeplová. Vzniklá škoda činí dvaapadesát tisíc korun.

Dalších šest set metrů bronzového lana vytrhali zloději cenných kovů během téže noci v úseku Olomouc – Blatec. Zde vyčíslila správa dopravních cest újmu na sto dvacet tisíc korun.

O dva dny později, z úterka na středu, vzali pachatelé bronzová lana mezi Čehovicemi a Čelčicemi.

„Zde zcizili dvě stě čtyřicet metrů lana se škodou padesáti tisíc,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Nebezpečí nehrozilo

Bezpečnou dopravu na trati krádeže naštěstí neohrozily. Kořistí zlodějů se totiž stala pouze lana napínající trolej.

„Ta totiž musí vést klikatě, aby se stejnoměrně obrušoval sběrač lokomotivy. K tomu právě slouží lana upnutá v takzvaných pevných bodech. Jsou to ta, která visí u sloupů zatížená betonovými tabletami,“ vysvětlil Halla.

Poškozenými úseky tedy projížděly vlaky sníženou rychlostí. Oprava si však vyžádala i jednodenní výluku.

„Na trati Olomouc – Prostějov jsme cestující přepravovali autobusy. Další úseky Správa železniční dopravní cesty opraví. K žádnému podstatnému zpožďování spojů však nedošlo,“ sdělil Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah.

S podobnými problémy se železničáři potýkají často a do jisté míry i pravidelně.

„Opakuje se situace z druhé poloviny loňského roku, kdy docházelo ke krádežím těchto lan v daleko větším rozsahu na dvojkolejných tratích. Jedinou obranou proti krádežím těchto bronzových lan je jejich náhrada za ocelová. Správa dopravní cesty Olomouc ukradená bronzová lana nahrazuje ocelovými a v některých úsecích již provedla tuto výměnu preventivně,“ řekl mluvčí správy železnice Pavel Halla.

Jednou z variant ochrany před krádežemi byla také materiálová výměna za slitinu železo a hliník.

„Problém je v tom, že když zkorodují, vypadají stejně jako bronzová. Volíme proto raději ocelová,“ uzavřel Halla.