V letních měsících vyráží spousta lidí na cyklovýlety, někteří z nich však končí v restauračních zařízeních. Cestou zpět takoví lidé riskují nejen vysokou pokutu, ale i vlastní zdraví.

Dopravní policisté v regionu se proto přes sezonu více věnují také kontrolám cyklistů. Silniční zákon totiž jasně říká, že alkohol za řídítka bicyklu stejně jako za volant auta nepatří. „Cyklista pod vlivem alkoholu sice nedostane žádné body, ale jinak mu hrozí stejné sankce jako řidičům. Může tedy spáchat přestupek nebo i trestný čin a dostat pokutu až do výše 50 tisíc korun,“ vysvětlila mluvčí olomoucké policie Jitka Dolejšová.

Lidé na kolech jsou navíc při nehodách velmi rizikovou skupinou. Cyklisté jako učástníci dopravních nehod často utrpí daleko závažnější následky.

„Srážka může dopadnout i tragicky. Policistům se stává, že až dodatečná pitva prokáže přítomnost alkoholu u cyklisty,“ doplnila Dolejšová. V loňském roce se v olomouckém regionu podíleli lidé jedoucí na kolech na více než stovce dopravních nehod. Ty si vyžádaly život dvou z nich a těžká zranění jedenácti kolařů.

Tragicky pro cyklistu skončila také nehoda z letošního února na silnici ve směru z Prostějova na Bedihošť. Automobil na tomto úseku srazil právě muže, který jel po silnici na kole. Následné havárii se pak nestačila vyhnout další tři vozidla, která narazila do prvního automobilu. Cyklista tehdy zraněním na místě podlehl.

„Alkohol za volantem stejně jako na kole samozřejmě funguje jako faktor zvyšující riziko,“ řekla mluvčí policie.

S větší přísností pro opilé cyklisty souhlasí i předseda olomouckých kolařů Jaroslav Mikšaník. Kontroly na cyklostezkách by ale, podle něj, problém nevyřešily.

„Nejproblematičtější jsou lidé, kteří kolo používají jen jako dopravu do hospody a zpátky. Když někoho takového na kole vidím, je mi líto spíš těch řidičů, které potká. Když jim vjede pod kola, nemůžou už nijak zareagovat,“ řekl Mikšaník.

Kromě jízdy pod vlivem alkoholu se vyznavači bicyklů dopouštějí podobných přestupků jako řidiči motorových vozidel. Také dostatečné osvětlení vpředu i vzadu není ještě pro mnohé samozřejmostí.

„Nedávno jsem si jen tak pro sebe udělal v tomto ohledu jakýsi průzkum. Všiml jsem si totiž, že dostatečně osvětlený je prakticky každý třetí cyklista. Na okresních silnicích, kde není dodatečné osvětlení jako ve městě, je to přímo hazard,“ doplnil svou zkušenost Mikšaník.