Vize, která tehdy počítala s astronomickými náklady 5,5 miliardy korun, zůstala na papíře.

O tunelu se již ani nemluví.

Investorem stavby měla být společnost Lesostavby Šumperk, ta už ale nyní neexistuje. O stavbu tunelu firma usilovala od roku 1998.

O šest let později dalo projektu zelenou ministerstvo životního prostředí, bylo ale ještě třeba získat status veřejně prospěšné stavby, protože pouze u takové stavby zákon připouští vyvlastnění pozemků.

Celý proces ale nedospěl ani do fáze územního řízení a Lesostavby Šumperk veškeré aktivity související s tunelem ukončily.

Podpora vybudování  tunelu  figurovalo v programovém prohlášení radních Olomouckého kraje do roku 2008, ale už tehdy bylo jasné, že se nebude jednat o prioritu.

Místo tunelu kraj usiloval o opravu horské silnice 1/44, zatím se podařilo za 656 milionů korun zrekonstruovat vozovku z jesenické strany na Červenohorské sedlo.

Oprava silnice z šumperské strany by měla přijít na řadu v roce 2014.

Tunel je stále v plánech kraje

„Tunel je zanesen v zásadách územního rozvoje Olomouckého kraje, tedy v obdobě územního plánu. Konkrétní projekt však neexistuje a nejsou též řešeny dopady stavby na životní prostředí, takzvaná EIA. Stát zastupovaný ministerstvem dopravy v přípravách nijak nepokračuje, a to z důvodu velké finanční náročnosti,“ uvedl mluvčí olomouckého krajského úřadu Ivo Heger.

Jestliže se kolem roku 2000 uvažovalo o nákladech 5,5 miliardy korun, nyní by to bylo mnohem více. Navíc Správa chráněné krajinné oblasti zatím ohledně tunelu vždy zastávala odmítavé stanovisko.

„Labutí píseň“ tunelu pod Červenohorským sedlem zazněla před dvěma lety na facebooku, kde skupina lidí na toto téma bouřlivě diskutovala. 

„Jsem každopádně pro tunel. Bude ho ale muset asi postavit nějaká soukromá společnost a vybírat za průjezd mýtné. Zaplatil by někdo za průjezd za osobák 30 a za náklaďák 100 Kč? Já teda určitě!“ psal na facebooku Jiří Krutil.

Debata na sociální síti skončila v roce 2010.

SOUVISEJÍCÍ: Kdy opraví druhou polovinu silnice přes Sedlo? Rok 2013 je nejistý

Jak vypadal projekt tunelu?

Není bez zajímavosti, že se myšlenka tunelu pod horským masívem Jeseníků zrodila už za 2. světové války, nacističtí pohlaváři údajně nechali zpracovat projekt.

Podle nové studie z 90. let minulého století měl být šestikilometrový tunel pod Červenohorským sedlem největší stavbou svého druhu v České republice. 

Vést měl pod horami Výrovka, Klínovec, Velký klín a Jeřáb. Stoupání v tunelu je plánováno na 0,35 procent, výškový rozdíl na 46 metrů.

V plánech jsou zahrnuty tři větrací šachty ústící do terénu.