Podle státního zástupce havárii zavinila řidička (40 let) tramvaje, která se údajně nedostatečně přesvědčila o tom, co se děje podél tramvajové soupravy.

Při odjezdu došlo k přivření muže do dveří v druhém voze, jeho táhnutí a následnému vtažení pod kola.

Utrpěl řadu velmi vážných zranění, mimo jiné amputaci části obou nohou. Jeho účast u soudu není v současné době podle lékařů možná.

Netuší , jak se to stalo

Řidička u soudu jakékoliv pochybení odmítla.

„Nevím, jak se to mohlo stát. Neumím to vysvětlit," vypověděla žena, která poté detailně popsala, jak funguje mechanismus zavírání a co v osudnou chvíli dělala.

„Tramvajová souprava se nemůže rozjet, pokud nejsou uzavřeny všechny dveře. U soupravy, kterou jsem řídila, není také možné dodatečně otevřít dveře cestujícím, který například zapomněl vystoupit. To bylo možné pouze u staršího typu tramvají," uvedla řidička.

Podle jejích slov se jako jindy nejprve pohledem do zrcátka přesvědčila, zda u dveří někdo není.

Poté zmáčkla tlačítko s výstražným tónem, po kterém se rozsvítí světlo a dveře se automaticky po několika sekundách zavřou.

Vzápětí se znovu podívala do zrcátka. „Nikoho jsem tam neviděla," vypověděla.

Následně zmáčkla další zvonkové tlačítko a rozjela se.

„Přede mnou byl přechod. Sledovala jsem, aby mi tam někdo nevlezl. Když jsem se po několika metrech podívala do zpětného zrcátka, zdálo se mi, že se tam něco mihlo, připadalo mi to jako krabice. Tak jsem začala brzdit," uvedla řidička.

Zhruba ve stejnou chvíli jeden z pasažérů ve druhém voze zmáčkl nouzové brzdné tlačítko.

Řidička vyběhla z vozu. Když zjistila, že za tramvají leží v kolejišti zakrvácený člověk, vrátila se do prvního vozu a přes dispečink přivolala pomoc.

Nehodu ohlásili i někteří z pasažérů.

S tramvají jakoby šel, pak zmizel

V tramvaji si muže, který měl podle následných rozborů v sobě alkohol, nikdo nevšiml. Lidé ho zaregistrovali až ve chvíli, kdy jej tramvaj začala táhnout.

„Křičeli, že ve dveřích zůstal pán. On s tou tramvají jako by šel. Začal mávat rukama. Zmáčkla jsem tlačítko nouzové brzdy. Pak se mi ztratil z dohledu. Jako by sjel pod tramvaj," uvedla cestující.

Jeden ze svědků stojících venku viděl, že muž měl mezi dveřmi přivřený batoh, za který jej tramvaj táhla. Jak se ale dotyčný mezi dveřmi ocitl, nedokázal říct.

Hlavní líčení bylo odročeno. Obhajoba navrhla předvolat několik svědků a také technika, který by se vyjádřil k zabezpečovacímu mechanismu dveří.

Řidička je obžalována z těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti. V případě uznání viny jí hrozí až čtyři roky vězení.

Žena nadále působí v ostravském dopravním podniku, ne však na pozici řidičky tramvají.

„Řidička pracuje stále u Dopravního podniku Ostrava a.s. v hlavním pracovním poměru, stejně jako v době před citovanou dopravní nehodou na středisku údržby tramvají. Nehoda se jí stala ve vedlejší pracovní činnosti, kde pracovala jako řidička tramvaje," uvedl mluvčí dopravního podniku Miroslav Albrecht.