A projektově se už proto připravuje i přístaviště, které by mělo vyrůst na kroměřížském Erbenově nábřeží poblíž tamní lávky.
V praxi by to znamenalo, že se Kroměříž stane koncovým místem vodní cesty po Moravě.
„Je to na dobré cestě, jednání se posunují. Všechna dosavadní odvolání ekologů byla zamítnuta, pokud vše půjde dobře, mělo by být rozhodnutí vydáno na konci jara," řekl pro Deník Martin Němec ze společnosti Kroměřížská plavební.
Provozovatel vodní dopravy na Baťově kanále si od propojení hodně slibuje.
„Jakmile se Kroměříž stane koncovým místem vodní cesty, bude určitě nejatraktivnějším místem celé trasy," je přesvědčen Martin Němec.
Trasu po řece Moravě každoročně navštěvují desetitisíce lidí.
„Kolik to bylo vloni, zatím ještě nevíme, předminulý rok ale šlo o zhruba sedmdesát tisíc turistů a jejich počty stále stoupají nebo přinejmenším setrvávají," ujišťuje provozovatel.
Tento týden se konalo i koordinační jednání mezi zástupci kroměřížské radnice, Ředitelstvím vodních cest, majiteli pozemků a právě Kroměřížskou plavební: projednávaly se zatím technické věci, sítě a pozemky.
„V úterý nám už byla udělena i koncese na lodní dopravu mezi Bělovem a Kroměříží. Až se tedy vše spustí, máme v plánu pořídit loď a vozit zájemce," dodal Martin Němec.
Ředitelství vodních cest je záměru nakloněno
Vedení města ve svém programovém prohlášení slibuje podporu turistických plaveb po řece Moravě včetně vybudování potřebné infrastruktury.
„Na pozemcích města, to znamená na březích u plánovaného přístaviště, budou potřeba drobná dobudování, ke kterým jsme se zavázali," potvrdil Deníku místostarosta Pavel Motyčka.
Podílet se podle něj radnice bude také na budování zázemí a sociálního zařízení a dalších věcí, které se budou ještě projednávat.
„Další podporou ze strany vedení města by měla být pomoc například při organizaci a propagaci větších akcí, jako bývá například otevírání Moravy," dodal kroměřížský místostarosta.
Také Ředitelství vodních cest je záměru nakloněno, je ostatně jeho investorem a bude chystat ukončení vodní cesty, bez něhož by splavnění nemělo smysl.
„Celkové náklady výstavby plavební komory u jezu Bělov a přístaviště v Kroměříži jsou kalkulovány na 182 milionů korun, přičemž stavba bude financována ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Pokud půjde vše dobře a získáme potřebná povolení, tak je stavba plánována na roky 2016 až 2017," potvrdil mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.
Přibýt může i kemp či restaurace
Podle vedoucího odboru kultury a cestovního ruchu kroměřížské radnice Pavla Zrny se díky stavbě přístaviště a propojení vodní cesty otevřou městu zatím nevyužité možnosti související s turistickým pohybem na řece Moravě.
„Vodní dopravu budeme moci zapojit do nabídky města, a rozšířit tak možnosti nejen pro turisty, ale také pro podnikatele," je přesvědčen.
Podle něj je však zatím stále vše na začátku. Baťův kanál je ale mezi turisty velmi oblíbený a města, která jsou položena kolem řek, z vodní turistiky často výrazně těží.
„Teď už je jen otázka, jak bude rozvoj této turistiky rychlý a kolik se do toho bude věnovat," poznamenal Pavel Zrna.
Do budoucna se podle něj u kroměřížského přístaviště plánuje například informační centrum, kemp nebo restaurace, bude už však záležet především na soukromnících, zda a jak se této šance chopí