Společnost Dopravní a logistická vyhrála tendr na deset let za cenu výrazně nižší, než se předpokládalo.

Hrozba stávkové pohotovosti řidičů MHD kvůli platům tak i nadále trvá.

„Stávku se podařilo zažehnat kompromisem mezi zaměstnavatelem a řidiči. Problém ale není vyřešen a řidiči nebyli uspokojeni ve svých požadavcích," řekl náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

Podle něj je to jen část problémů.

„Vysoutěžená cena byla výrazně nižší, než se předpokládalo. Ukazuje se, že firma nebude schopna provozovat MHD za cenu, za kterou zakázku vyhrála. Doplácejí na to bohužel její zaměstnanci," doplnil.

Na tři desítky řidičů městské hromadné dopravy v Přerově hrozily výstražnou stávkou kvůli tomu, že jejich platy už pět let stagnují.

Požadovali navýšení hodinového mzdového tarifu na 100 korun.

Nakonec po dohodě se zaměstnavatelem přistoupili na kompromis a spokojili se s částkou 95 korun.

Podle přerovského primátora Vladimíra Puchalského (SpP) mohou řidiči autobusů pohrozit stávkou i v budoucnu.

„Nelze eliminovat stávkové pohotovosti a plně si uvědomujeme, že je takový stav na dalších osm let pro město neúnosný. Dopravní a logistická společnost provozuje MHD na ekonomicky neúnosné úrovni. Vysoutěžená cena byla podezřele nízká a myslím, že měla být vyloučena," řekl.

Bude soud dopravce s radnicí?

Město se navíc s přepravcem ocitlo ve sporu kvůli financím. Příčinou je rozdílná interpretace uzavřené smlouvy.

„Je to asi týden, co přišel na úřad do mých rukou návrh od právního zástupce Dopravní a logistické, abychom jim podle jejich interpretace uzavřené smlouvy doplatili více než 2 miliony korun, které jim dlužíme a zadržujeme. My se naopak domníváme, že oni nám zadržují přes 500 tisíc korun," konstatoval primátor.

Celá situace tedy podle něj směřuje ke sporu.

„My jejich návrh odmítáme a oni nám sdělují, že pokud ho odmítneme, tak se obrátí na příslušný soud. Lze tedy očekávat, že bude mít celá tato nešťastně formulovaná veřejná zakázka dohru u soudu," odhaduje primátor.

Druhý z uchazečů chtěl o 53 milionů víc

Smlouvu s vítězem tendru na provozování městské hromadné dopravy na dobu desíti let podepsalo bývalé vedení přerovské radnice loni v březnu.

Společnost Dopravní a logistická vyhrála, protože přišla s nejnižší cenou – 136,8 milionů korun.

Jen pro srovnání – firma ČSAD Havířov, tedy druhý z vážných uchazečů, se nabídla, že stejné služby zajistí za 190 milionů.

Původní předpoklad přitom byl, že provoz městské hromadné dopravy bude stát 250 milionů, bez DPH.

Vítěz tendru podle bývalého primátora Jiřího Lajtocha (ČSSD) zdůvodnil výrazně nižší cenu tím, že dokoupil autobusy na plyn a náklady nebudou tak vysoké, jak firma předpokládala.

„Cenu jsme nechali prověřit odbornou firmou, abychom zjistili, jestli není neúměrně nízká. Analýza ale potvrdila, že je reálná," řekl tehdy bývalý první muž radnice.

Desetiletá smlouva, i přes problémy

Dopravní a logistická je dceřinou firmou slovenské společnosti SAD Trnava, která v Přerově provozovala autobusové spoje od roku 2009.

Po necelých dvou letech ale městu vypověděla kontrakt, protože během svého působení zjistila, že jako zahraniční dopravce nemá povolení od ministerstva dopravy na provozování MHD v České republice.

Dalším důvodem tahanic firmy s městem byla i výše provozních nákladů.

I přes problémy v minulosti s ní ale bývalé vedení radnice uzavřelo tendr na dalších deset let.