Tak vypadá cesta z Jesenicka na Šumpersko denně pro tisíce řidičů, kteří musí přejet po silnici první třídy Červenohorské sedlo.

Kdy se nejdůležitější spojnice čtyřicetitisícového Jesenicka se zbytkem republiky dočká druhé fáze oprav, přitom není vůbec jisté.

Ještě loni v listopadu Ředitelství silnic a dálnic předběžně plánovalo, že s rekonstrukcí začne v dubnu 2013. V říjnu 2015 mělo být hotovo.

Zda se ovšem začne příští rok opravdu stavět, to se zatím vůbec neví.

„Pro letošní rok jsme na tuto stavbu nedostali peníze ze státního rozpočtu. Jaká bude situace v příštím roce, nyní nevíme. Rozpočet na příští rok není ještě hotový,“ sdělila mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Na opravu důležité dopravní tepny přitom čeká řada řidičů jako na smilování.

„Přes Sedlo jezdím pravidelně a musím říct, že teď po zimě je to fakt bída. Takhle rozbitá cesta první třídy na Šumpersku a Jesenicku snad nikde jinde není,“ postěžoval si Martin Smolík, který trasu absolvuje pravidelně.

Rozšíří cestu pro bezpečné odbočení i předjíždění

Ředitelství silnic a dálnic nicméně rekonstrukci jižní strany silnice na Červenohorském sedle připravuje.

„Na stavbu je vydáno územní rozhodnutí o umístění stavby. Majetkoprávní vypořádání soukromých osob je ukončeno, zbývá uzavřít poslední smlouvu velkého rozsahu s Lesy České republiky. Nyní probíhá aktualizace dokumentace pro stavební povolení a zajišťují se podklady podkladů pro stavební řízení,“ píše se v informačním letáků, které k rekonstrukci vydalo loni v listopadu Ředitelství silnic a dálnic.

Státní podnik již také ví, jak by rekonstrukce měla vypadat. Stavbaři se při ní zaměří na bezmála osm kilometrů dlouhý úsek silnice od odbočky na elektrárnu Dlouhé Stráně v Koutech až po vrchol Červenohorského sedla.

Na třech místech rozšíří stoupací pruh, díky němuž budou moci osobní auta bezpečněji předjíždět pomalé kamiony.

„Na konci úseku se řešilo levé odbočení na parkoviště hotelu Červenohorské sedlo. V tomto místě je navrženo rozšíření pravé poloviny vozovky na pět a půl metru, což umožní bezpečné míjení čekajících vozidel,“ stojí v informačním materiálu.

Oprava části nejdůležitější dopravní tepny regionu by si bez DPH měla vyžádat 640 milionů korun. Naváže na rekonstrukci severní části silnice, kterou stavební firmy dokončily v říjnu 2007 a stála 656 milionů korun.