Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Je to priorita! Úsek D1 Říkovice – Přerov nemusí čekat na nový posudek EIA

Přerov – K oddálení zahájení výstavby úseku dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem už by nemělo dojít. Alespoň ne z důvodu nových posudků EIA, které požaduje Evropská unie. Vláda ČR úsek zařadila mezi prioritní dopravní stavby, o kterých jedná v Bruselu. V současnosti je na trase vykoupeno 96,4 procent pozemků.

10.5.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (tedy proces EIA) je v České republice upraveno zákonem o posuzování vlivů na životní prostředí. Ten ale pochází z roku 2001 a neodpovídá platným evropským směrnicím. Proto Evropská komise hrozila zastavením finančních prostředků.

Vláda počátkem měsíce zveřejnila seznam jedenácti prioritních staveb, které by měly dostat rychle ověřovací stanovisko a nečekat na nový posudek EIA. Je mezi nimi například obchvat Frýdku-Místku na D48 nebo úsek Hulín – Fryšták na D49. A nechybí ani dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem.

„U těchto staveb budeme prosazovat, aby se přihlédlo k jejich hospodářskému a společenskému významu a aby se našla rychlá cesta, jak jejich realizaci odblokovat," zmínil předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Zástupci Úřadu vlády, Ministerstva životního prostředí a Ministerstva dopravy uskutečnili v Bruselu několik jednání, na posledním setkání se shodli, že je cílem najít společné řešení, které by umožnilo zrychlenou proceduru pro vybrané projekty.

„Odsunutí výstavby těchto dopravních staveb by mělo přímý dopad na lidi, kteří v daném regionu žijí a trpí tím, že nám stále chybí důležitě části silniční infrastruktury. Tyto stavby jsou ale klíčové i pro Evropu, protože jsou součástí evropské dopravní sítě, nejde tedy jen o zájem České republiky," uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Vykoupeno je více než 96 procent pozemků

Podle bývalého ministra dopravy Antonína Prachaře, který je poradcem přerovské radnice ve věcech dopravních staveb, ale nové posudky nikdy nebyly potřeba.

„Tvrdíme to od začátku, protože část úseku D1 Říkovice – Přerov, konkrétně úsek prvního napojení dálnice Říkovice a napojení na R/55, byla řádně povolena a zkolaudována v roce 2012. Stavba byla zahájena, tedy na tento úsek není EIA. Po roce to pan Ťok a jeho úředníci potvrdili," konstatoval.

K tomu, aby mohla být stavba zahájena v roce 2017, chybí podle Antonína Prachaře další náležitosti.

„Proč za uplynulých sedmnáct měsíců ještě nezačal archeologický průzkum, ke kterému není potřeba EIA ani stavební povolení? Ví pan Ťok, že se musí vykoupit celé dotčené LV (list vlastnictví, pozn. red.) u malých parcel od singulárních vlastníků? Čím dřív to začne řešit, tím dřív dojde k zahájení stavby," soudí Prachař.

Zhruba před rokem bylo na magistrátu otevřeno kontaktní místo pro výkup pozemků. Dnes je na uvedeném úseku dálnice vykoupeno 96,4 procent pozemků.

„Máme nabídky, upravili jsme ceny. Kontaktní centrum funguje dobře, stejně jako spolupráce s panem Fialou z brněnského Ředitelství silnic a dálnic na úseku dálnice D1 Přerov – Lipník nad Bečvou," uzavřel.

Autor: Petra Poláková-Uvírová

10.5.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Výběh vlků Hudsonových v olomoucké zoo
5

Případ dítěte pokousaného vlkem policie odložila

Ilustrační foto.

Bezdomovci se ve Šternberku porvali, jeden zemřel

Praktičtí lékaři na Olomoucku stávkují, neotevřou ordinace

Dveře ordinace ve středu neotevře řada praktických lékařů a ambulantních specialistů v Olomouckém kraji.

Rondel u Globusu dostane "bypass". Pro novou spojku do Řepčína

Nikoliv páté rameno, ale další nový podélný pruh bude mít v budoucnu kruhový objezd nedaleko obchodního centra Olomouc City na výpadovce z Olomouce na Mohelnici.

Floru zaplnila burza práce, nejvíc táhly supermarkety

Ženy ve středním a vyšším věku se zkušenostmi v administrativě byly spolu s žáky devátých tříd nejpočetnější skupinou návštěvníků Burzy práce a vzdělání 2017.

VIDEO: Převrácený jeřáb po tragédii stále visí nad vodou

Mimořádně komplikovaným úkolem je vyproštění havarovaného autojeřábu z hrany dolní nádrže přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. Ani pátý den po nehodě práce ještě nezačaly.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení