Je nejvyšší čas. Nacházejí se v něm totiž ohniska s masivní kontaminací půdy karcinogenními látkami. Sanací továrny se zároveň odstraní riziko ohrožení zdrojů pitné vody.

„Areál továrny je rozlehlý a v minulosti se zde mořily pražce, které se používaly na železniční svršky. Po skončení výroby zůstala ekologická zátěž ve dvou až třech lokalitách, kde se nyní začne těžit do hloubky několika metrů. Nebezpečné látky jsou vsáknuté v zemi a můžou ohrožovat spodní vody,“ vylíčil palčivý problém starosta městyse Jan Beneš, který je podle svých slov rád, že se konečně podařilo najít prostředky na odstranění nebezpečného dědictví.

Chemická výroba v Brodku u Přerova byla založena v roce 1894. Zdejší továrna sloužila původně k výrobě mazadel pro vozy a stroje, tuků a k destilaci pryskyřice. Postupně rozšířila své portfolio o dehtové výrobky, asfalt a impregnaci dřeva.

S převedením do majetku tehdejších Československých státních drah v roce 1960 byla v tomto provozu impregnace dřeva ukončena a areál sloužil výhradně k montážím a repasování mostních konstrukcí.

„V průmyslovém areálu se nacházejí dvě ohniska s masivní kontaminací zeminy, která představují vysoké nebezpečí pro životní prostředí,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

Čisto má být do konce roku

České dráhy, které jsou vlastníkem areálu, postupně odstraní objekty i s kontaminovanou půdou. Ta podle ní obsahuje látky s karcinogenním účinkem, jež jsou zdrojem vysokého nebezpečí pro životní prostředí. Sanací bude odstraněno riziko pro zdroje pitné vody.

„Protože České dráhy ani jejich právní předchůdci nejsou původcem uvedeného znečištění, mohli jsme předložit žádost o dotaci projektu z prostředků Evropské unie – Operačního programu Životní prostředí, která byla schválena v březnu roku 2010, uvedl Gabriel Jursa, ředitel Regionální správy majetku Českých drah v Olomouci.

Náklady na odstranění ekologické zátěže se odhadují na 69,2 milionů korun a sanace má být hotová do konce letošního roku.

Dodavatelem sanačních prací se stalo „Sdružení Brodek 2011“, které tvoří tři společnosti. V areálu odstraní dílenské a skladové objekty a provedou demontáž tovární drážní vlečky.

„Odhadujeme, že odtěžíme přes dvaatřicet tisíc kubíků zeminy. Ta se podle výsledků rozborů uloží na biodegradační plochu k dekontaminaci,“ uvedl Tomáš Novák, projektový manažer ze společnosti Syner, jež se na této akci podílí.

Záložní zdroj vody pro Přerov

Během sanace se podle něj na staveništi vystřídá až 2,5 tisíce nákladních aut. Celkové náklady ve výši 69,2 miliónů korun zahrnují i terénní úpravy a závoz vytěžených prostor.

„Díky projektu dojde k odstranění rizika pro životní prostředí, a to zejména pro zdroje podzemních vod, které tvoří záložní zdroj pitné vody pro Přerov,“ uvedl za investora také Gabriel Jursa.

Kromě odtěžení tisíců metrů kubických zeminy se má provést nejméně osm desítek průzkumných sond do hloubky pěti metrů, jež mají upřesnit rozsah kontaminace.

„Za podstatné považujeme i to, že budeme po dobu tří let od ukončení rekultivace lokality pravidelně sledovat kvalitu podzemních vod a vod ve studních okolních domů,“ uzavřel.