Kromě toho už od prosince letošního roku zavede denní přímý spoj z Prahy do Zlínského kraje.

Za další rok mají projíždět žluté vlaky také přes Vsetín na Slovensko. Na této trati přitom dosud vozí cestující České dráhy.

RegioJet v minulých dnech nakoupil 70 nových vozů a plánuje i pořízení nových lokomotiv.

Od letošní prosincové změny jízdního řádu pak soukromý dopravce doplní své vnitrostátní spoje o nový přímý vlak spojující Prahu se Zlínským krajem.

Budou stavět i v Horní Lidči

Vlaky RegioJet zamíří jako odpolední spoj z hlavního města přes Olomouc do Přerova, Hulína, Otrokovic a Starého Města u Uherského Hradiště.

Ráno pak krátce před šestou hodinou vyrazí v opačném směru do Prahy.

„Chceme dále rozšiřovat nabídku našich spojů s cílem posílit spojení Zlínska s Prahou a dalšími částmi země," oznámil majitel společnosti RegioJet Radim Jančura.

Nový spoj do Zlínského kraje bude podle jeho slov navázaný na přípojné autobusy spojující Zlín a nádraží v Otrokovicích, které budou zastavovat nejen v centru krajského měst, ale i na největších zlínských sídlištích.

Za další rok, od prosince 2016, mají žluté vlaky v dvouhodinovém intervalu jezdit také trasách Praha - Ostravsko - Slovensko stejně jako na zcela nové trase Praha - Olomouc - Vsetín - Slovensko.

RegioJet tím chce mimo jiné oslovit nové zákazníky v oblasti Valašska, ze Vsetína, Valašského Meziříčí či Rožnova pod Radhoštěm.

RegioJet začne tyto spoje jezdit na své komerční riziko bez nároku na dotace.

České dráhy, které na dotované trase nyní jezdí, by podle Radima Jančury měly o státní peníze přijít.

„V souladu s evropskou legislativou nesmí být na nějaké trase dotovány spoje, pokud existuje dopravce, který je připraven je jezdit bez dotací," vysvětlil Jančura. Stát by tak podle něj ročně ušetřil 360 milionů korun, jimiž vlaky nyní dotuje.

Situaci bude řešit Evropská komise

Podle Jančury RegioJet předchozímu vedení ministerstva dopravy už dvakrát nabídl, že je připraven na tuto trasu vstoupit bez dotací včetně návrhu smlouvy.

„Ministerstvo mělo okamžitě ukončit dotování spojů ČD a převést provoz těchto vlaků do bezdotačního režimu. Vzhledem k tomu, že to ministerstvo neučinilo, podali jsme podnět k Evropské komisi a na trasy vstoupíme od prosince 2016," řekl Radim Jančura.

Dříve to zřejmě ani není možné. Ministerstvo dopravy, které objednává dálkovou přepravu, totiž nadále počítá s původním dopravcem.

„Na linku Ex2 vedoucí z Prahy přes Olomouc do Zlínského kraje a na Slovensko má ministerstvo sjednanou dlouhodobou smlouvu o veřejných službách se společností České dráhy. I pro jízdní řád 2015/2016 se předpokládá na této lince objednat služby u tohoto dopravce," uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva.

Stát objednává většinu dálkové přepravy právě u Českých drah. Včetně dálkových spojů přes Vsetín.

„Hradí přitom prokazatelnou ztrátu za provoz těchto vlaků. A je jen věcí státu, do jaké míry bude otevírat tratě dalším dopravcům," řekla nedávno Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah.