TRAMVAJ KAMECHY

Radní v úterý odstartovali zakázku na dokumentaci pro klíčový projekt, který má pomoci lidem na sídlištích rostoucích mezi Bystrcí a Žebětínem.

"Předpokládám, že nejméně rok potrvá získávání nejrůznějších povolení. Takže úspěch bude, pokud začneme stavět v roce 2016," sdělil v úterý primátor Petr Vokřál.

Tento projekt počítá s tím, že se tramvajová trať z Ečerovy ulice protáhne na nový terminál Hostislavova na západním okraji sídliště Kamechy.

„Skoro v celém úseku bude trať v zářezu, v polovině trasy pak tři sta metrů povede pod zemí. Vznikne jako rychlodráha, kde pojedou tramvaje rychlostí šedesát kilometrů v hodině," doplnil mluvčí magistrátu Pavel Žára.

Projekt podle něj znamená změnu organizace dopravy v Bystrci.

„Zruší se stávající vjezdy do sídliště Bystrc z ulic Kamechy a Teyschlova. Naopak postavíme dvě silnice napojené na Vejrostovu ulici. A také mostem propojíme Chudčickou a Sentickou se sídlištěm Kamechy," nastínil Žára.

Stavbu za šest set milionů Bystrčtí vítají.

„Až ke konečné má vést i zástavba Žebětína. Tramvaj tak obslouží dvě městské části. Navíc doufáme, že trochu uleví i od automobilové dopravy. Na přivaděči od Komína se pravidelně tvoří zácpy," řekl bystrcký starosta Tomáš Kratochvíl.

TERMINÁL STARÝ LÍSKOVEC

Radní v úterý schválili také změnu dokumentace pro terminál ve Starém Lískovci. K němu má z Osové vést prodloužení trolejbusové trati, která obslouží nově vznikající sídliště. Navíc tam má příští rok vzniknout i zastávka vlaku.

„Podobu terminálu jsme měnili. Především nebude tak velký, jak jsme původně plánovali. Nebudou tam zastavovat regionální autobusy, což byl jeden z požadavků lidí z okolí. Oblast je navíc pro lidi přijíždějící regionálními autobusy nezajímavá," uvedl vedoucí dopravního odboru brněnského magistrátu Vladimír Bielko.

Místo 370 milionů nakonec bude stát jen 170 milionů korun. Jeho základní funkce přitom zůstane.

„Přinese rychlejší spojení pro lidi cestující do univerzitního kampusu," poznamenala mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

TRAMVAJ KE KAMPUSU

O prioritním projektu za osm set milionů korun radní v úterý nejednali. Ale na stůl jej mají dostat do několika týdnů. Počítá s prodloužením tramvajové trati od zastávky Osová k univerzitnímu kampusu. Obslouží přitom i bohunickou nemocnici.

„Projekt patří mezi ty, na které chceme získat evropské dotace. Stavět by se mělo do roku 2022. Právě ke kampusu budou místo do Starého Lískovce zajíždět i regionální autobusy," poznamenal Bielko.

Lidé po lepším spojení volají dlouhodobě.

„V dobách, kdy se do nich nahrnou studenti, autobusy prostě nestačí. Cestovat za příbuzným do nemocnice je pak utrpení," uvedl například Martin Černý.

TRAMVAJ LESNÁ

S evropskou podporou chce město také prodloužit trať z konečné Štefánikova čtvrť na sídliště Lesná. Stát to bude asi šest set milionů.

TROLEJBUS LÍŠEŇ

Také do roku 2022 má obsluze líšeňského sídliště pomoci natažení trolejbusové trati z Novolíšeňské až k Jírově. Stát bude do čtyřiceti milionů.

TRAMVAJ OD STRÁNSKÉ SKÁLY

Jako náhradní projekt pro evropské fondy město vybralo obnovu trati od Stránské skály k líšeňské Holzově ulici. „Chystá se tam velká zástavba," poznamenal Bielko.

Nové dopravní uzly v Židenicích: záchytné parkoviště a rychlé spojení do centra

Brno - Nový dopravní uzel vznikne v Životského ulici v brněnských Židenicích. Zastaví tam tramvaje, autobusy a vlaky. Přespolní zaparkují na záchytném parkovišti.

Podnikatel z Ostravy Tomáš Hruška už nebude v centru Brna muset hledat místo na zaparkování. Auto nově zaparkuje na novém záchytném parkovišti v židenické Ostravské ulici.

„Potom si vyberu, jestli do centra města pojedu vlakem, tramvají nebo autobusem," těší se na nový projekt Hruška.

Dva nové přestupní uzly postaví dělníci v budoucnosti v Židenicích. Po novém záchytného parkoviští v Ostravské ulici a přesunutí tramvajové linky číslo osm, vznikne v Životského ulici nová vlaková zastávka. V plánech městské části je také, aby od zastávky Životského začínala nová cyklostezka.

Železničáři tak zruší tu stávající Brno-Černovice. Zastávka se posune přibližně o půl kilometru.

„Lidé budou mít všechno na jednom místě. Když vystoupí z vlaku, nemusí jít deset minut na tramvajovou zastávku," sdělil místostarosta Židenic Petr Kunc.

Podle brněnského oblastního ředitele Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného je tato varianta zatím v nedohlednu.

„Nejprve se musí schválit modernizace brněnského železničního uzlu. S přestavbou zastávky se počítá až po přesunu hlavního nádraží k řece," vysvětlil Konečný s tím, že o posunutí ví.

Rozšíří most

Místostarosta Kunc však doufá, že se nový přestupní uzel v Životského ulici postaví, i když se hlavní nádraží neposune.

„Je to logický krok po novém záchytném parkovišti a přesunutí tramvajové linky," vysvětlil Kunc a dodal, že dílčí změny by chtěli zvládnout ještě toto volební období.

Jižním směrem k mostu přes Bubeníčkovu ulici železničáři posunou také vlakovou zastávku Brno-Židenice.

Dělníci rozšíří most, přes který pojedou vlaky a postaví 170 metrů dlouhé ostrovní nástupiště.

„Hned pod nádražím nastoupím na autobus. Pohodlně tak dojedu domů," pochvaluje si plány do budoucna obyvatelka Židenic Kateřina Skřivanová.

Park and ride

Brněnské zastupitelstvo minulý týden odhlasovalo vypracování studie na nové záchytné parkoviště v Ostravské ulicic typu park and ride. Tedy, že lidé dojedou na kraj města a dále do centra pokračují hromadnou městskou dopravou.

„Bude sloužit lidem jedoucím z okrajových částí Brna, ale také například těm z Olomouce nebo Ostravy. Zaparkují na parkovišti a do centra dojedou za šest minut tramvají," obhajoval projekt náměstek primátora Martin Ander.

Podle něj by dělníci parkoviště měli postavit do sedmi let.

„Urychleně jsme schválili vypracování studie a chceme upravit územní plán, abychom na projekt získali peníze z evropských fondů," dodal Ander.

Z osmičky bude rychlodráha

Jelikož je zatím projekt v úplných začátcích, město neví, na kolik jej projekt vyjde.

Na parkovišti zaparkuje sto třicet aut. V budoucnu u parkoviště dělníci postaví administrativní budovu a obchody.

S výstavbou parkoviště souvisí změna koridoru tramvaje číslo osm.

„Z linky osm vznikne takzvaná rychlodráha. Tramvaj bude vynechávat zastávku Geislerovu a Židovský hřbitov. Naváže rovnou z Životského na zastávku Krásného," informovala o změnách mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová.

Celkově se uklidní ruch v ulicích. „Tramvaje rušily místní a jely zbytečně dlouhou dobu. Tak to budeme mít do centra kratší dobu," pochválila změnu například místní Helena Mokrá.

Petr Jeřábek, Ema Zezulová