Holding Z – Group jakožto majitel se do finančně náročné rekonstrukce sám pustit nechce, město či kraj zase samo od sebe do cizího majetku investovat nemůže. Pokud se tak má nádraží dočkat rekonstrukce, bez spolupráce samosprávy a soukromé společnosti to nepůjde.

Na projekty typu dopravních terminálů je nyní možné získat dotaci z EU, která pokryje i více než polovinu nákladů.

„A v tom může pomoci město, pokud bude opravdu chtít, pokud pro něj bude autobusové nádraží jednou z priorit. My sami na to nyní nemáme. Omezují se nám dotační prostředky na autobusy, omezují se nám výkony," sdělil Zlínskému deníku Zdeněk Zemek, majitel holdingu Z – Group.

close Autobusové nádraží ve Zlíně. zoom_in

Autobusové nádraží ve Zlíně. Foto: DENÍK/Jan Karásek

Všechny druhy dopravy

Cena zatím není známá, ale podle rozsahu projektu se může jednat minimálně o desítky milionů.

Radnice a ostatně i krajský úřad by si pod pojmem rekonstrukce představovaly vznik dopravního terminálu.

„Měl by kombinovat všechny druhy dopravy, tedy autobusy, vlaky i MHD. V minulých letech jsme se prostorem intenzivně zabývali zejména ve vztahu k připravované rekonstrukci železniční trati Otrokovice – Zlín–Vizovice," prozradil Josef Novák, zlínský radní pro oblast dopravy. S takovou vizí souhlasí i kraj.

„Stavbu moderních dopravních terminálů podporujeme, stejně jako se nyní buduje například v Uherském Brodě," doplnil krajský radní pro oblast dopravy Jaroslav Kučera.

close Autobusové nádraží ve Zlíně. zoom_in

Autobusové nádraží ve Zlíně. Foto: DENÍK/Jan Karásek

Nová budova vlakového nádraží

Zamýšlená rekonstrukce by neměla spočívat jen v úpravě jeho vzhledu, ale měla by přinést i zlepšení dopravní obslužnosti východní části svitovského areálu.

„V nejbližší době zahájíme s majitelem intenzivní jednání, tak, abychom mohli co nejdříve připravit projekt a čerpat finance z evropských fondů. Najít kompromis ve všech aspektech však bude vzhledem ke složitosti a nárokům v lokalitě komplikované," předvídá radní Novák. „Jsme však na to připraveni," doplnil.

Deník oslovil i několik cestujících. Podpora nového terminálu byla stoprocentní.

„Nádraží ve Zlíně by si určitě zasloužilo hezčí vzhled. Viděl jsem už mnoho terminálů, například v Opavě či Olomouci, a fungují dobře," říká například Martin Popelka, který do Zlína dojíždí z Uh. Brodu za prací.

Dopravní terminál zajišťuje integraci autobusové, vlakové a městské hromadné dopravy do jednoho dopravního uzlu.

V roce 2018 by navíc měla začít i výstavba nové nádražní budovy Českých drah.