Originální duo, v jehož tvorbě se mísí akustické nástroje s elektronikou, vyráží každý rok na jaře a na podzim na miniturné po České republice. To letošní zahájili Longital včera v Brně, dnes v 19.30 hodin zavítají do olomouckého Divadla hudby.

Na pivo s Glenem


Jak prozradil Salontay, na vystupování v hanácké metropoli má skupina samé krásné vzpomínky – nejen proto, že zde došlo k významnému okamžiku v její kariéře.

„Právě v Olomouci jsme se seznámili s lídrem irské skupiny The Frames Glenem Hansardem. Hráli jsme v Jazz Tibet Clubu na festivalu Přesahy a náš koncert byl zařazený až úplně na závěr, kdy většina návštěvníků odešla a zůstali hlavně muzikanti. Když jsme dohráli, Glen nám donesl pivo a dlouho jsme si povídali. Loni v zimě jsme plánovali dovolenou a lyžování a najednou přišla nabídka jet s The Frames na turné po Česku a Rakousku,“ vzpomíná slovenský hudebník.

Longital vznikli v roce 2000 a původně se jmenovali Dlhé diely podle stejnojmenné skály v blízkosti Bratislavy. Grafik a programátor Salontay se s Shinou setkal ve Spojených státech amerických, kde studoval hru na jazzovou kytaru. Kapela dosud na vlastním labelu Slnko records vydala šest alb, předloňská Výprava je přitom první deskou pod anglickou hlavičkou.

„Toto album je velký a neprobádaný oceán, do kterého je snadné se ponořit a učinit nemalé objevy. Už samotný fakt, že Salontay pravidelně hraje na kytaru smyčcem, vyvolává nekonečnou vlnu melodických posuvů. Longital jsou spolehliví vypravěči příběhů a jejich koncerty jsou zážitkem díky velké pohodě a vstřícnosti obou aktérů,“ vyzdvihl hudební publicista Dan Hájek.

Olomoučtí fanoušci se dnes mohou těšit na průřez dosavadní tvorbou i na zcela nové skladby. „Máme široký výběr a snažíme se dostat do života starší věci, které znovu předěláváme. Navíc přivezeme i jednu zásadní novinku v podobě virtuálního třetího člena kapely. Jmenuje se Lemur Jazz Mutant a je to dotyková obrazovka, kterou na koncertech používá třeba Björk,“ prozradil Salontay.

Jazz a elektronika


Koncertní podoba skladeb se často od studiových nahrávek výrazně liší. „Jako jazzový kytarista se samozřejmě snažím do písniček dostat prvek náhody. Na druhou stranu hrajeme s laptopem a používáme loopy, takže elektroniku musíme využívat velmi účelně. Přesto se prostor pro improvizaci najde,“ ujistil Salontay.