„Už dlouho jsme neměli v repertoáru operu s pohádkovým námětem, přitom je důležité myslet i na dětské diváky. Jejich návštěva divadla je pro nás nejen potěšením, ale i důkazem kulturnosti," sdělil umělecký šéf souboru Miloslav Oswald.

Od posledního nastudování uběhlo třináct let. Tentokrát ponese režijní rukopis Václava Věžníka.

„Čert a Káča je sympatická, roztomilá česká pohádka, Dvořák ovšem kladl důraz i na popis střetu selského a šlechtického světa. Ironizoval feudální systém a stranil prostému lidu. Čerti jsou v této opeře ukázaní jako mnohem spravedlivější než kněžna," popsal režisér, který operu v Olomouci inscenoval už v lednu roku 1970.

„Postupem let u mě došlo k vytříbení výrazu. Nemám ale potřebu dělat nějaké módní úpravy. Ctím Dvořákovu hudbu, která je upřímná, veselá, podporuje atmosféru neskutečna a je v ní nadsázka. O Dvořákovi se říkalo, že nebyl dramatický skladatel. Opera Čert a Káča přitom jasně dokazuje, jak velkou měl představivost a fantazii," dodal režisér.

Světoznámý hudební skladatel Antonín Dvořák operu napsal v roce 1899 na libreto učitele a literáta Adolfa Weniga, který vycházel z lidové pohádky. Tu literárně zpracovala i Božena Němcová.

„Jsme rádi, že pan režisér Věžník přijal nabídku opět režírovat v Olomouci. V našem divadle uvedl v minulosti téměř dvacet inscenací, mezi nimi takové úspěšné tituly jako Tosca, Lazebník sevillský nebo naposledy Jakobín," dodal ředitel Moravského divadla Olomouc Josef Podstata.

Postavu Káči na jevišti Moravského divadla ztvární alternující Václava Krejčí Housková a Barbora Polášková, čerta Marbuela zase Jiří Přibyl a Vladislav Zápražný.

„Mám výhodu, že jsem si tuto postavu již před lety zahrál v libereckém divadle právě pod vedením pana režiséra Věžníka. Podle mě je Marbuel asi nejtěžší part pro bas v české operní literatuře. Na to, že se jedná o úsměvnou pohádku, je pěvecká stránka velmi náročná," řekl Jiří Přibyl.

Jubilejní nastudování opery o hubaté Káče, která má nouzi o nápadníky, se diváci dočkají v pátek v 19 hodin.